donderdag 30 september 2021

Brood en kool

Vanmorgen was de eerste workshop ´Bak je eigen brood´ van dit seizoen. Wat had ik er een zin in! Ik was gisterenavond pas tegen half 12 klaar met het bakken van de voorbeelden. Maar toen al die broden op roosters klaar stonden, was ik zó voldaan, dat ik de moeheid niet voelde.

Vanaf kwart over 9 druppelden de deelnemers binnen. Er kwamen uiteindelijk 11 vrouwen. Gezellig hoor. Meestal zijn de deelnemers allemaal onbekenden voor mij. Maar vandaag kende ik er twee. Dat is ook weleens leuk!

Het was al ná enen, toen de laatste deelnemer vertrokken was. We aten een snelle lunch van overgebleven sneetjes brood en een restje tomatensoep. Daarna heb ik mooi een half uurtje de binnenkant van mijn ogen bekeken.

Intussen had Maria alvast de web-orders klaargezet, zodat ik alles alleen nog maar hoefde in te pakken, te labelen en naar de post te brengen. Maria ging een middagje en avond in haar huisje klussen. Voor je het weet is het februari en moet alles af zijn.

Ik hoefde vanavond maar voor 5 personen te koken en maakte een pan pasta. Kon ik meteen nog weer een courgette uit de moestuin verwerken. Koos houdt daar niet van. Maar die at niet mee en dus kon ik onbekommerd groenten aan de pasta toevoegen :-).

Vanavond heb ik een flinke ronde met Ciara gelopen. Dat doe ik normaal eigenlijk nooit, ´s avonds. Maar Hans is ziek en dus laten we om de beurt Ciara uit. 

Er waart hier een fikse verkoudheid rond. Willem is ermee begonnen. Vervolgens kregen Maria en Henk het te pakken. En nu is Hans dus de klos. Ik hoop maar, dat het aan me voorbijgaat. Ik probeer in elk geval goed op mijn weerstand te letten en ben een paar weken geleden begonnen met het innemen van propolis moedertinctuur. Wie weet helpt dat.

Toen ik terug kwam van het hondenrondje besloot ik om alvast een begin te maken met het schaven van de rode kolen. Ik heb ze eerst gewogen. Het zijn echte joekels. De drie kolen wegen samen 5,3 kilo! De twee kleinste heb ik geschaafd. Maar daarna was ik het echt zat. 


Even nog een blogje tikken, nog even wat lezen en daarna ga ik naar dromenland. Ik heb op voorhand zin in morgen. Dan gaan Willem en ik ´s morgens een bakkie doen bij Maaike en Jaap!