woensdag 29 september 2021

Huis, tuin en keuken

En na die enerverende week met de bruiloft van Maaike & Jaap is het deze week weer gewoon ¨huis, tuin en keuken¨ wat de klok slaat.

En dat is ook weer goed!

Gisteren heb ik even mijn handen flink laten wapperen in de moestuin. Ik dacht, dat het de hele week ging regenen. Maar gisteren was het toch nog een prachtige nazomerdag met zonneschijn en een heerlijke temperatuur. Het was dus helemaal geen straf om in de tuin te werken.

Ik oogstte de laatste sperziebonen. Ze werden al wat dikker en dan worden ze ook wat melig van smaak. Snel opeten dus maar! Ik haalde er nog een kilo vanaf en daarna heb ik meteen de helft van de planten uitgetrokken. Een stuk of wat aan de plant verdroogde peulen heb ik apart gehouden. Dat zijn de zaden voor DV volgend jaar. Deze bonen ontkiemden erg lastig, maar over de oogst en de smaak ben ik heel tevreden. Ze mogen dus op herhaling.

Ook oogstte ik de rode kolen. Ze zijn wel enigszins aangevreten, maar ze zijn zó groot, dat er genoeg over is om er een paar keer van te eten. Ik ga kijken of ik vrijdag tijd vind om ze te wecken. 

Ergens in mei had ik twee spruitkoolplantjes gepoot en die zaten nu vol spruitjes, maar ook vol rupsen. Eén koolplant heb ik leeggeplukt en daarna meteen weggedaan. Zo! Dat ruimt lekker op.




Behalve dat het heerlijk weer was voor de tuin, was het ook heerlijk weer voor de was. Ik heb daarom veel weggewassen en alles droogde fijn aan de droogmolen. Vandaag was ik daar extra blij om, want het regende de hele dag pijpenstelen! Bovendien appte Leendert gisteren aan het einde van de middag, of hij vandaag bij ons het isoleren van de zolder af kon komen maken. Ik riep al ´ja´, voordat hij uitgetypt was. Hij is namelijk tot ergens april volgend jaar volgeboekt en ik was daarom heel blij, dat hij een dag ´over´ had, om bij mij te komen. Het gevolg was, dat ik vandaag geen was op zolder kon hangen. Ik had dus was-vrij :-). Ook wel een keertje fijn, zo middenin de week.

Het isoleren van de zolder is een klus, die nog niet af was, toen we verhuisden. De halve zolder lag vol rollen isolatiemateriaal, die nog aangebracht moesten worden. Het zou dus meteen lekker opruimen, als die klus gedaan werd.

Jan werkt (tijdelijk) bij Leendert en hij speelde vandaag dus letterlijk een thuiswedstrijd :-).  Hij rolde bij wijze van spreken zó uit zijn bed naar zijn werk. Ha, ha.

Leendert bouwde een stelling op een paar balken. De jongens hebben gelukkig geen hoogtevrees! Wat een hoogte! Ze hebben hard gewerkt en aan het einde van de middag waren ze klaar.



Wat een zee aan ruimte heb ik nu op die zolder! En waarschijnlijk zal het van de winter ook een stuk minder koud zijn, daar.



Hopelijk ga ik het merken aan de energie-rekening.

Intussen was ik vanmiddag tussen de bedrijven door hard aan het brood bakken geslagen. Morgen heb ik de eerste workshop brood bakken van het winterseizoen. Het is bijna 4 maanden geleden, dat ik een workshop gaf. Dan moet je altijd weer even je draai te pakken krijgen. Bovendien is de workshopzolder deze zomer voor van alles en nog wat in gebruik geweest en het was een klus, om hem weer geschikt te krijgen voor workshops. Het leuke is, dat ik nu ook méér mensen tegelijk kan ontvangen, nu de anderhalve-meter-maatregel opgeheven is. 

Ook vanavond was ik druk aan het bakken en voorbereiden. Nog 10 minuten, dan zijn ook de laatste drie broden klaar en kan ik lekker naar bed. Daar ben ik onderhand aan toe. Ik ben vanmorgen om kwart voor 5 begonnen. Het was dus een erg lange dag. Maar ja. Dat heb je zo weleens.