dinsdag 15 februari 2022

En alwéér aftellen

En we zijn alwéér aan het aftellen. Voor de derde keer in 5 maanden tijd tellen we af naar de Grote Dag van één van onze kinderen. Volgende week dinsdag hoopt onze Maria met Jan-Hendrik te trouwen. 

Het is een rommelig, uniek, verwachtingsvol, spannend aftellen. Vooral Maria zelf is druk met van alles en nog wat. Vandaag is ze begonnen met het bakken van de bruidstaart en een enorme lading cupcakes. En halverwege de dag moest ze een paar uur weg, want ze zou met de ceremoniemeester  de trouwlocatie en de diner-locatie bekijken. Intussen werkt ze zich een slag in het rond om de voorraden in de webshop goed te vullen. Volgende week heeft ze de hele week vrij en dus wil ze de boel hier goed aangevuld achterlaten. De laatste klusjes in het huisje worden gedaan. De salontafel was met geen mogelijkheid in elkaar te zetten. Dus werd er contact opgenomen met de leverancier en moet er weer iets opgelost worden. En gisteren verhuisde ze alvast haar konijntje Bunny.


We hebben deze week ook nog twee jarige kinderen, die het hier zaterdag komen vieren. Weer ouderwets met een mannetje of 35. Het mag tenslotte weer :-) 

We zijn daarbij steeds wonderpannen aan het poetsen en assembleren. Doordat de wonderpan in het maartnummer van Landleven staat, zijn er veel bestellingen. Maar we hadden totaal geen voorraad meer staan. Dus moeten we nu à la minute aan de bak. Of eigenlijk: aan de poets. Ik vind het wel een gezellig werkje, hoor. En het is super fijn, als aan het einde van de dag er heel veel pakjes de deur uit gaan.



Het gewone leven gaat ook door. Tijdens mijn dagelijkse wandeling met Ciara zag ik het eerste speenkruid bloeien. Wat heerlijk om alles weer te zien ontluiken. Eerst de vroege bloeiers. Dan de uitbundige lentebloei. Daarna de zomerbloemen en de waterlelies. En tenslotte de grassen. 


En het bakken van het dagelijks brood komt ook steeds weer terug. Vandaag bakte ik zes gewone, bruine broden. De simpelste broden, die je bedenken kunt. Maar het blijft voldoening geven om met eenvoudige basis-ingrediënten zulk heerlijk voedsel te bereiden.



We hebben de agenda met inspiratie-workshops ´Bak je eigen brood´ weer gevuld. Hopelijk blijft die anderhalve meter maatregel nu in de ijskast. Dan kan ik tenminste op de valreep toch nog een behoorlijk aantal mensen leren brood bakken dit voorjaar. Ik stop altijd eind april met het geven van workshops. In mei is het vaak veel te warm om op een zolder brood te gaan zitten bakken. Vorig jaar hadden we een koud voorjaar. Toen heb ik ook in mei nog workshops gegeven. Maar dit jaar stop ik echt in april. In mei en juni hoop ik mijn kookboek te schrijven, wat in september in de winkel moet liggen. Een heus project, maar wel super leuk! En ... het ziet ernaar uit, dat dit jaar de Terdege Fair weer plaats kan vinden! Ook een heus project, waar we met z´n allen al enorm naar uit kijken. Maar eerst de workshops. (opgeven kan hier)