donderdag 28 december 2023

De laatste week van het jaar

Tweede Kerstdag is bijna het hele gezin komen eten. Alleen Dirk & Miriam en Hans & Thirza waren niet van de partij. Ik had van tevoren gevraagd, wat de voorkeur had: Chinese fondue of een Amerikaanse party. Er werd unaniem gekozen voor de Amerikaanse party en iedereen zou dus iets meenemen. 

Er werd een app-groepje aangemaakt om één en ander enigszins te organiseren en iedereen tekende ergens voor in.

Ik moest hard verzinnen hoe ik 23 mensen (waaronder 4 mensjes in een kinderstoel) aan tafel kon krijgen. Op zaterdag zitten we ook weleens met een kleine 20 man te eten, maar dan gaat er altijd een aantal met het bord op schoot op de bank. Dat is prima als je frieten eet, maar niets voor een kerstmaaltijd, met bijvoorbeeld soep vooraf. 

Op mijn aanwijzingen droegen Willem, Jan en Henk een bank, de salontafel en een grote fauteuil de kamer uit. Het vloerkleed werd opgerold en daarna sjouwden de mannen 5 kleine tafels en een grote stapel klapstoelen van de workshopzolder naar beneden. Bedankt hoor mannen! De rest krijg ik wel alleen voor elkaar. En kijk! met twee lange tafels konden er 23 mensen behoorlijk zitten.


Wat betreft de gerechten had ik ingetekend voor een vleesgerecht, warme groente, een aardappelgerecht en appelmoes. Als vleesgerecht maakte ik een grote pan hete kip. Samen met een mand mini-kadetjes en een schaal komkommerschijfjes konden daar heel wat broodjes hete kip mee gemaakt worden.


Als warme groente had ik broccoli gekozen. Maar die hoefde ik pas tussen het voor- en het hoofdgerecht te koken. Willem zorgde voor een paar kilo verse, voorgebakken patat. Die hoefde ook pas tussen het voor- en het hoofdgerecht afgebakken te worden. De appelmoes kwam uit de kelder (weck). 

Vanaf een uur of vier druppelde iedereen binnen. Er was eerst koffie/thee met taart van bakker Casteleijn. Lekker hoor. En al snel was het in de keuken een drukte van belang, want er moest nog van alles opgewarmd en afgebakken enzovoorts worden.

Het is erg leuk om het zo met elkaar te doen. Iedereen neemt zijn/haar eigen succesrecept mee en dat resulteert in een gevarieerd en heerlijk buffet.

We hadden eerst een buffet met voorgerechten, daarna één met hoofdgerechten en ten slotte nog voor iedereen een bavaroise-toetje. 









Het was echt een succes. En ook zo gezellig met al dat kleine grut erbij!

Na het toetje hebben we met elkaar een lied gezongen over de Wijzen uit het Oosten. Ook zongen we nog een Psalm en een paar verzen uit de Lofzang van Maria. 

Voor een aantal kinderen was de koek toen wel op. Sommige gezinnetjes gingen daarom naar huis. Andere bleven nog. Met elkaar hebben we rap de hele bende opgeruimd en de meubels weer teruggezet. De overschotten werden verdeeld en daarna was het tijd voor koffie en sjoelen.


Het was gewoon een beetje vreemd om woensdag weer gewoon aan de slag te gaan. Maar na een uur weet je niet beter.

Maria en ik maakten alle bestellingen weer klaar. En we probeerden wat losse eindjes weg te werken. We pakten briochemix in en bruine basterdsuiker. En we ruimden zoveel mogelijk op. Dat is alvast voor volgende week als we voorraden moeten gaan tellen.


Vandaag was het Maria´s vrije dag. Maar ze had besloten om mij te komen helpen met het opruimen van de privé-zolder. Deze zolder wordt bij leven en welzijn in januari verbouwd. Er komt een trap in de plaats van het laddertje waar ik nu elke dag met manden wasgoed opklim en afdaal. Ook wordt er een dakraam vervangen, wordt het vloeroppervlak vergroot en gaat er een hanenbalk omhoog. 

Voordat Leendert komt verbouwen, moet er eerst flink opgeruimd worden. Er staan dozen, die er al vanaf de verhuizing staan. Ook nog veel spullen, die naar de inmiddels uitgevlogen kinderen moeten. Foto´s, diploma´s, boeken enzovoorts enzovoorts.

We deden eerst even samen het werk in de shop en daarna hadden we de hele middag de tijd om te hobbyen. Met z´n tweeën is het best leuk. Alleen is het geen doen. Het is zóveel om uit te zoeken: schaatsen, skispullen, handwerkspullen, spelletjes, babyspullen, oude dekens, oude gordijnen ... We laten alles door onze handen gaan en beslissen wat ermee moet gebeuren. Er gaat in elk geval heeeeeeeeeeel veel weg!




Vanavond was het na gedane arbeid goed rusten. 



Intussen speelde ik Wordfeud,


en maakte ik een zak spruitjes schoon.


Nu nog even lekker breien. Ha, heerlijk, zo´n rustig avondje!