zaterdag 13 februari 2010

Bloemen, soep en frieten

Ik vind het heel gezellig om bloemen in huis te hebben. Ik koop ze bijna nooit voor mezelf en daarom heb ik dan ook niet altijd bloemen staan. Des te meer geniet ik ervan, als er wél bloemen zijn.
Op het moment staan er zomaar twee boeketten én een enkele roos. Eén van de boeketten bracht Trijnie donderdagavond mee. Ze gaat van baan veranderen en donderdag had ze haar laatste salesmeeting bij haar huidige werkgever. Behalve een lovend praatje van de directeur was er ook een mooi boeket. Daar kunnen we fijn met z'n allen van genieten!



De enkele roos is van Leendert. Bij hem op school wordt al jarenlang de mogelijkheid geboden een Valentijnroos te bestellen en die worden dan klas voor klas uitgedeeld. Leendert had er ook één gekregen. Ik had juist woensdag in de kringloopwinkel een paar van die één-bloems-vaasjes zien staan en er drie gekocht. De roos kreeg een prachtig plaatsje op de piano. Vandaag hebben Trijnie en ik ons erover staan verbazen hoe mooi hij uitkomt. Schitterend!




En vanmiddag kwam er een heel lief boeketje roosjes van onze nieuwe buren. Dat was een bedankje voor de kruidkoek, die ik voor ze had gebakken. Ik ben er helemaal verlegen van.



De winter blijft intussen maar aanhouden. Hoewel het voor veel mensen veel ongemak betekent, ben ik wel blij met zo'n winter. Ik houd totaal niet van de winter, maar als ik dan zou mogen kiezen tussen zo'n troosteloze, donkere regenwinter, óf een winter met veel vorst en sneeuw, dan kies ik toch echt de laatste! Het neemt niet weg, dat ik enorm verlang naar licht en warmte. Ik ben een uitgesproken zomermens. Wat ik leuk vind aan de winter, is het koken van typische winterkost. We zijn dol op stamppotten. En vandaag heb ik me uitgeleefd op een 10-literpan vol erwtensoep. Gisteren had ik de erwten al in de week gezet en de varkenskluif getrokken. Vandaag kookte ik de geweekte erwten én de spliterwten, sneed een vrachtje erwtensoepgroenten (prei, winterwortel, ui, knolselderij, peterselie en een flinke aardappel), pelde de kluif en brouwde heerlijke soep mét worst. We hebben zitten smullen.



De kinderen waren vanmorgen op de natuurclub in de Biesbosch geweest en waren best koud geworden. Dan is een bord dampende soep natuurlijk een schot in de roos. De kinderen hadden gespeurd naar zoogdierensporen. Ze hadden weer zoveel moois gezien. Hoogtepunten waren reeën en het ijsvogeltje. Ze hadden ook gezien, dat er dieren waren, die uitgeput raakten van de vorst. Ze hadden verschillende dode watervogels gezien. Die waren duidelijk dood gegaan van de honger en de kou. De eenden in de buurt vliegen je ook zo ongeveer áán, als je er langs loopt. Maaike is vanmiddag maar een halfje brood gaan voeren.

Vanavond waren er, zoals gewoonlijk op zaterdag, frieten. Ik had gisteren de frituurpan schoongemaakt. Zelfgemaakte frieten zijn altijd heerlijk. Maar gebakken in verse olie zijn ze onovertroffen :-). Dan heb je er best een snertklusje als het schoonmaken van de frietpan voor over.