donderdag 18 februari 2010

Donderdag

Na al het opruimen, bakken en feesten, was het vandaag hoogtijd om de sopemmer erbij te pakken. Na m'n ochtendroutine ging ik met gezwinde spoed naar boven. Tussen 9 uur en 12 uur zou er (weer) een bedrijf bij onze lekkage komen kijken en dat zou natuurlijk voor oponthoud zorgen. Ik wilde proberen zover mogelijk te komen met m'n werk. Ik maakte de bovenste verdieping lekker schoon en fris. Kozijnen, deuren etc. kregen een sopje, alles werd netjes gestofd en gezogen. Ik kreeg het er helemaal van naar m'n zin. Ik had juist ook de houten trap naar de eerste verdieping gesopt, toen de bel ging. Daar waren de mannen voor de lekkage. Anderhalf uur lang hebben twee mannen gemeten, tekeningen en foto's bestudeerd, overlegd, getelefoneerd en koffie gedronken. De conclusie: ze denken, dat er een scheurtje in de koudwaterleiding in de wand van de douche zit. Morgen komen collega's van deze mannen een paar tegels uit de muur in de douche halen, om te kijken, of daar werkelijk de oorzaak zit. Wat zal ik blij zijn, als het lek gevonden is. Vooral de muren in het trapgat zijn echt om te huilen:



Goed, ik had de sopemmer dus echt anderhalf uur lang niet meer aangeraakt, want ik heb niet anders gedaan, dan mee overlegd en gedacht en gekeken. Het was al tegen half 12 toen de mannen vertrokken. Eerst heb ik toen even met Willem en mijn moeder gebeld. Want die waren heel nieuwsgierig of deze keer het lek boven water kwam, om het zo maar eens te zeggen. Daarna heb ik me een schop richting wasmachines gegeven. Ik kon nog net voordat de kinderen uit school kwamen het dagelijks wasritueel doen.

We lunchten met boterhammen met lekkere salade en komijnenkaas. Dat zijn dingen, die hier niet standaard op tafel komen. Wim en Geertje hadden dat gisterenavond meegenomen. Die kregen het met z'n tweetjes niet op :-). Boften wij even.

Na de lunch ben ik verder gegeaan met de bovenverdieping. Ik had al ingecalculeerd dat m'n werk niet af zou komen. Maar ik probeerde gewoon zo ver mogelijk te komen. Toen om kwart over 3 de kinderen weer uit school kwamen, was ik ongeveer halverwege. Als de kinderen thuis zijn, wil ik liever niet boven werken. Dat is zo ongezellig. Maar beneden was er ook nog genoeg te doen. Vaatwasser uitruimen, wat rommel opruimen enzovoorts.

Al snel was het tijd om aan de warme maaltijd te beginnen. Hamlapjes, groene kool, gekookte aardappelen, appelmoes en als toetje een fruitsalade, stond er op het menu. Vooral een fruitsalade maken vind ik altijd veel werk. Ik maakte hem vandaag met meloen, mango en ananas. Een tropische salade dus. Chique toch?

Nadat de avondroutine gedaan was en we koffie hadden gedronken, hebben Willem en ik nog tot 9 uur bank gehangen. Even uitzakken van de drukke dag. Daarna installeerde Willem zich met z'n laptop aan tafel om nog wat te gaan programmeren en ik klapte m'n strijkplank nog maar even uit. Wat zijn we eigenlijk saaie mensen.

Leendert had niet veel huiswerk en verveelde zich een beetje. Ik vroeg, of hij een boterkoek wilde bakken. Daar was hij meteen voor te porren. Heb ik morgen tenminste wat lekkers bij de koffie, op Trijnie's verjaardag.



Trijnie hoopt D.V. morgen 20 te worden. Het wordt een rare verjaardag. Vandaag was haar laatste werkdag bij BIS. Ze heeft nu vrij tot eind deze maand. D.V. 1 maart gaat ze dan met haar nieuwe baan beginnen. Ze is morgen maar een halve dag thuis. 's Middags heeft ze ter ere van haar verjaardag een high tea met een stel vriendinnen en daarna gaat ze meteen met een aantal vriendinnen door naar een vakantiehuisje. Ze hebben eens heel luxe een weekendje geboekt. Haar verjaardag hopen we dan D.V. volgende week dinsdag hier thuis te vieren. 't Zal kaal zijn, dit weekend. Trijnie weg en Leendert en Koos ook. Want die gaan van zaterdag tot dinsdag naar de logeeropvang.

Om nog even op de eierkoeken terug te komen: ik heb een tijd geleden van iemand een paar kilo eierkoekenmix gekregen. Je hoeft er alleen water en bakammonium aan toe te voegen. Als je 'eierkoeken' intikt in het zoekschermpje op mijn blog, kom je een echt bakkers recept voor eierkoeken tegen, wat iemand heeft gepost. Een echt bakkersrecept voor eierkoeken bevat altijd bakammonium. Inderdaad stinkt het dus naar ammonium, als je eierkoeken aan het bakken bent. Je moet ze ook altijd even laten uitwasemen, voordat je ze eet.

Morgenochtend komt mijn hulp. Ongeveer drie ochtenden per maand heb ik een hulp in de huishouding. Dat komt morgen wel heel goed uit. Zij gaat dan de benedenverdieping stoffen en zuigen, de keukenkastjes aan de buitenkant soppen en het sanitair (behalve de dan gesloopte douche) een goede beurt geven. Zelf wil ik dan de bovenverdieping verder af maken. Als ik dan 's middags de was zou kunnen doen, ben ik toch aardig rondgekomen voor het weekend.

Uit de huishoudknip:
5 euro voor 10 liter boerenmelk
0,50 voor Maria en Noa om samen iets lekkers te kopen in het Turkse winkeltje hier vlakbij (suprise)
Totale uitgaven vanaf 15 februari: 42,70