woensdag 6 oktober 2010

(Alweer!) Kringloop, een sappan en een zwemdiploma

Weken geleden had ik het al afgesproken met mijn vriendin M.: Vandaag zouden we naar de Kringloopwinkel t.b.v. Woord & Daad in Noordeloos gaan! M. was daar al vaker geweest, maar voor mij was het de eerste keer. Ik had een lijstje gemaakt met spulletjes die ik nodig had, zoals bierglazen, wijnglazen, gebaksbordjes, heel veel kadootjes en als het even kon: een stofzuiger. De winkel is gevestigd op de deel van een grote boerderij. Al meteen toen ik binnenstapte was ik overweldigd door het gigantische aanbod. Dat beloofde een aangenaam snuffelochtendje te worden. En dat werd het zeker. Er was niet alleen erg veel aanbod, de spullen waren ook echt leuk geprijsd. Ik heb van alles en nog wat gekocht: haaknaalden, (kerst)kaarten, een boekje, heel veel kadootjes, de begeerde glazen, een zelfopblazend luchtbed, schroevedraaiers enzovoorts. Ook de verlangde stofzuiger stond op me te wachten. Voor maar 10 euro heb ik een Bosch stofzuiger inclusief een stuk of wat zakken op de kop getikt. Ik was hier heel blij mee. Onze Miele stofzuiger krijgt steeds meer mankementen. Willem was vrijdag om een nieuwe voet gegaan en moest daar maar liefst 45 euro voor neertellen. Het is voordeliger om gewoon eens op marktplaats te kijken of, zoals vandaag, in een Kringloop. Ook onderdelen zag ik trouwens heel voordelig op marktplaats. Zoiets hoef je echt niet voor het volle pond in de witgoedwinkel te kopen. Vriendin M. ging intussen ook lekker los en toen we op de koop toe nog verrast werden met elk een tas perziken, kon ons uitstapje natuurlijk helemaal niet meer stuk :-)

Er stond in die winkel nog iets heel moois voor mensen die ik heb besmet met het ontsapvirus. Een prachtige, zo goed als nieuwe sappan, die voor slechts 20 euro weg mag! Wie zoiets dus op z'n verlanglijstje heeft staan en ook nog eens graag een goed doel steunt, die kan naar de woordendaadwinkel in Noordeloos.

Vanmiddag stond er iets heel anders op het programma: Maria moest afzwemmen voor haar B. Om half 4 moest ze optreden en samen met haar hartsvriendin Noa, Henk, Jan en zijn vriendje Leendert zat ik op de tribune. Het ging allemaal prima en zodoende zijn we weer een diploma verder ;-).



Het was al dik 5 uur toen we thuiskwamen. Met bonkende hoofdpijn (warmte in het zwembad) ben ik de keuken ingedoken. Bloemkooltaart stond er op het menu. Met gekookte aardappels, een restje jus, een schaal rauwkost en als toetje rijstepap. Het viel goed in de smaak. De taart is heel gemakkelijk te maken. Je kunt de hoeveelheden gemakkelijk aanpassen.
Bak wat spekblokjes op een laag vuurtje uit. Laat een pakje bladerdeeg wat ontdooien en bekleed er een ingevette ovenschaal mee. Maak twee bloemkolen schoon en kook de roosjes in enkele minuten in water met zout beetgaar. Laat de roosjes uitlekken. Kluts 6 eieren met een pakje houdbare slagroom en wat zout en nootmuskaat. Leg de roosjes in de met bladerdeeg beklede schaal, doe er de spekblokjes over, giet het ei-roommengsel erover en maak het af met een laag geraspte kaas. Bak de taart in ongeveer 20 minuten op 200 graden gaar in het midden van de oven.



En nu ga ik nog gezellig naar de verjaardag van een nichtje. Morgen maar twee keer zo hard aan het huishouden!