Ondanks dat ik me al tig keer heb aangemeld (per internet en per telefoon) bij het bel-me-niet-register komt het nog zeer regelmatig voor dat ik word gebeld voor één of andere geweldige aanbieding of met een bedelpraatje. Al naar gelang mijn stemming luister ik het verkooppraatje af, of kap het gesprek meteen bij het begin resoluut af. Vorige week hoorde ik het verkooppraatje van een mevrouw van Essent aan. Natúúrlijk beweerde ze dat ik ongelooflijk veel geld kon besparen als ik zou overstappen (van Eneco naar Essent) en ze had bovendien allerlei verleidingen: de boete om mijn contract bij Eneco af te kopen zouden ze voor hun rekening nemen en ik kon ook nog eens kiezen uit een aantal mooie kado's voor nieuwe klanten. Hoewel ik me vast heb voorgenomen nooit (nou ja, nooit...niet snel dan) meer te veranderen van energieleverancier en van telefoonaanbieder, besloot ik toch maar wat tijd erin te steken om die prijzen eens te vergelijken. Per slot van rekening werd ik afgeschilderd als een dief van m'n eigen portemonnee ;-). De procedure die volgde was niet helemaal naar m'n zin. Ik vind dat je in zo'n geval gewoon een offerte moet krijgen, die je dan kunt vergelijken met wat je op dat moment betaalt. Maar nee, het werd meteen allemaal officieel gedaan met zo'n opnamebandje en daarmee werd ik gelijk klant van Essent. Daarbij heb ik wel uitdrukkelijk te horen gekregen, dat ik het contract zonder opgaaf van redenen binnen 10 werkdagen kosteloos kon verbreken. Aldus gerustgesteld ben ik het contract aangegaan en zaterdag lag het keurig op de deurmat.
Nu zijn ze bij de energiemaatschappijen al helemaal ingespeeld op kritische en wispelturige klanten en daarom kon ik op de website van Eneco heel gemakkelijk een gratis telefoonnummer vinden wat ik kon bellen in geval ik een goede aanbieding van een andere leverancier had gekregen, die ik wilde laten doorrekenen naar mijn eigen situatie.
Vanmorgen ben ik er eens even voor gaan zitten. Contract van Essent erbij, m'n eigen energiegegevens erbij en bellen maar. Ik kreeg een aardige meneer aan de telefoon die heel vlot mijn gegevens met de bijbehorende tarieven kon oplepelen. Ik bleek inderdaad een piepklein beetje méér te betalen bij Eneco. Voor gas betaal ik 0,14 cent meer, dus per 1000 kuub scheelt dat wel liefst....1,40 euro. Dat is natuurlijk lachwekkend. Voor electriciteit scheelde het iets meer: 2 cent per Kwh in het hoogtarief en 0,6 cent per Kwh in het laagtarief. Alles bij elkaar scheelt het dus nauwelijks. In elk geval veel te weinig om daarvoor over te stappen, want ik ben verder dik tevreden met Eneco. Ik had al geen zin meer om na te vragen hoe het zat met grijze en groene stroom enzo. Ik weet dat ik nu groene heb en dat zit dus ook wel snor. Hoewel het natuurlijk maar de vraag is, hoe groen groen is.
Nu moest er nog één ding gebeuren: het contract met Essent weer opzeggen. En hoewel dus aan de telefoon uitdrukkelijk was vermeld, dat dat geen punt was, in de aanmeldingsbrief vond ik er domweg geen info over. Daar gaan mijn stekels wel van overeind eigenlijk, want volgens mij wordt het je dan expres moeilijk gemaakt in de hoop, dat je de moeite niet wil nemen. Maar goed. Ik belde het infonummer van Essent(tegen lokaal tarief) en dat was behoorlijk irritant vanwege het lange wachten voordat ik iemand te spreken kreeg. Ik vertelde dat ik het toegestuurde contract ongedaan wilde maken en kreeg te horen dat daar een speciaal telefoonnummer voor was, maar dat dat pas 's middags vanaf half 5 open gaat. OK, ik moet dus vanmiddag er weer aan denken om dat nummer te bellen en dan maar hopen dat het in één keer in orde komt.
Voorlopig heb ik er weer even genoeg van. Ik blijf bij mijn oude standpunt: niet veranderen van energieleverancier en van telefoonaanbieder. Mijn ervaring is, dat het lood om oud ijzer is en dat het veel te veel gedoe geeft, hoe prachtig het ook allemaal voorgespiegeld wordt.