zaterdag 9 oktober 2010

Feestelijkheden

Met vier kinderen die in juli en augustus verjaren lopen we hier meestal een beetje achter met kinderfeestjes vieren. We hadden er nog twee te gaan: het feestje van Koos en dat van Jan. Week na week werd het vooruit geschoven, omdat ik het domweg niet ingepland kreeg. Maar eindelijk was het zover. Gisteren was het feestje van Koos en vandaag dat van Jan. En al heeft het dan even geduurd, het feestgevoel was er niet minder om!
Koos mocht gisteren z'n vriendjes meteen uit school mee naar huis nemen. Willem had vanaf 3 uur vrij genomen, zodat we de klus samen konden klaren. Toen de kinderen binnenkwamen vonden ze het heerlijk ruiken. Dat klopte wel. Er stond een kruidkoek op tafel te dampen, die nog maar net uit de wonderpan was gestort. We dronken gezellig koffie en limonade met een dikke snee warme kruidkoek. Daarna was het tijd voor het traditionele kadootjes verstoppen. Koos heeft hard z'n best gedaan om alle verstopte kadootjes te vinden. Hij is heerlijk verwend!
Daarna is Willem met het feestvarken en z'n vriendjes een fotospeurtocht gaan doen, die ik donderdag had uitgezet.



Ik had het idee een tijdje geleden ergens op een blog gezien, maar ik weet niet goed meer waar en ik weet ook niet of ik het precies hetzelfde deed. Het is heel simpel. Ik ben gewoon met m'n fototoestel om m'n nek op de fiets gestapt en heb steeds foto's genomen. De kinderen moesten goed op de foto kijken en dan opzoeken waar dat was. Bijvoorbeeld: ga linksaf bij de tuin waar je dit (foto) ziet. Of: steek de straat over bij het huis met deze (foto) voordeur. Enzovoorts. De laatste opdracht was om bij een winkel popcorn en ijs te kopen en dan naar huis te komen.



In de tijd dat Willem met de kinderen weg was ben ik hard aan het poffertjes bakken geslagen. We zouden met z'n zestienen aan tafel zitten en het was dus echt een klus! Maar ja, het was een verzoekprogramma van Koos en daar wilde ik graag aan voldoen.
Toen Willem met de kinderen weer thuiskwam was ik bijna klaar met bakken. De tafel werd gedekt en iedereen deed zich te goed aan de poffers. Ik had er al rekening mee gehouden dat er kinderen zouden zijn, die het niet lustten, maar dat was niet zo. Ze smikkelden heerlijk hun bordjes leeg.







Er was een ijsje na en daarna installeerde Willem de laptop met een beamer. Koos wilde zo graag de dvd van onze vakantie naar Zwitserland laten zien aan z'n vriendjes. Tijdens het kijken werd er van de popcorn geknabbeld. Dat bleek nog gewoon bij de poffertjes te passen ;-).
Om 8 uur was het feest afgelopen en ging Willem de kinderen thuis brengen. Ik schoof weer snel de banken op hun plaats, ruimde vlugvlug de popcornrommel op en maakte me klaar om samen met Willem een avondje op visite te gaan.
We hadden een genoeglijke avond en hadden heel wat te praten, want we waren al veel te lang niet bij deze mensen geweest ;-). Het was half 1 voordat we er erg in hadden en pas half 2 voordat we eindelijk ons bed instapten.
Het werd een korte nacht, want vandaag was Jan z'n feestje. En dat was...een ontbijtfeestje :-). Om half 9 zouden de vriendjes met rammelende maagjes op de stoep staan. Voor die tijd moest er wel het een en ander gebeuren aan zaterdagklussen (wassen draaien enzo). Ook moesten Maaike, Koos en Maria al om kwart over 8 klaar staan om naar de natuurclub te gaan. Normaal beginnen de bijeenkomsten van de club om 10 uur, maar vandaag al om kwart voor 9. De kinderen gingen met de club naar het Wellantcollege in Dordrecht. Daar mochten ze dieren verzorgen. Ze hadden varkenshokken en paardenstallen uitgemest, gekroeld met cavia's, gekeken naar tamme ratjes, dieren gevoerd enzovoorts enzovoorts. Ze hadden de ochtend van hun leven!
Hier was inmiddels de ontbijttafel mooi gedekt.



Er was allerlei lekkers, zoals warme croissantjes, krentenbollen, vers gebakken brood, beschuitjes, een gekookt eitje van onze eigen kippen enzovoorts. Het was erg gezellig en ik kan zo'n ontbijtparty echt aanraden. De kinderen (en ikzelf ook natuurlijk!) waren nog fris en fruitig, zo op de vroege zaterdagmorgen. Het was een erg ontspannen begin van een feestje.
Na het ontbijt hebben we voor Jan het kadootjes-verstoppen-ritueel uitgevoerd.



En daarna ben ik met de kinderen de speurtocht gaan doen.



Ik had alleen de eindopdracht veranderd. In plaats van ijs en popcorn kochten we zakjes chips. De kinderen mochten allemaal een zakje uitkiezen en het stuk naar huis werd krakend afgelegd ;-).
Intussen was het heerlijk weer geworden en hebben we buiten aan de tuintafel yokidrink gedronken. Toen was het alweer tijd om de kinderen naar huis te brengen. Willem was intussen Maaike, Koos en Maria in Dordrecht aan het ophalen en zo vonden we elkaar om een uur of half 1 weer terug aan de lunch.
Maar uitgefeest waren we nog niet! Er was nog een jarig nichtje wat we vanmiddag met een bezoekje gingen vereren. En omdat het zulk uitzonderlijk heerlijk weer was vond ik dat we vandaag 'moesten' barbecuën :-) En met dat bbq-feestje hebben we deze fijne zaterdag weer afgesloten.