maandag 5 november 2012

Broekriem

Hoe je het ook wendt of keert, er zal bezuinigd moeten worden. Het nieuwe regeerakkoord liegt er niet om. We zullen er allemaal iets van in onze portemonnee gaan voelen. Tijd om opnieuw die broekriem maar weer eens aan te gaan halen.

Ik ben zelf begonnen om weer eens mijn uitgaven een poosje strak bij te houden. Het bijhouden van een kasboek is echt regel nummer 1 als je wilt bezuinigen. Nu heb ik altijd een grote bewondering voor mensen die maand in, maand uit, jaar in, jaar uit, een kasboek kunnen bijhouden. Die discipline heb ik niet. Het ligt me gewoon niet zo om me elke dag met geld bezig te houden. Het is in mijn geval ook niet echt nodig. Ik weet wat ik elke maand kan uitgeven, neem dat aan het begin van de maand kontant op, en op = op. Maar in tijden van krapte helpt het me als ik weer even keurig netjes de uitgaven noteer. Ik heb m´n kasboek daarom maar afgestofd en voor wie het leuk vindt mag meekijken. Alle kontante uitgaven houd ik er in bij, behalve de giften aan kerk/goede doelen. Die zijn privé.

Ik was de laatste dagen net een hamster. Ik heb zoveel mogelijk in huis gehaald voor de hele maand. Wat ik nu nog mis zijn kleinigheden en ik hoef dus nauwelijks meer naar de winkel. Eerst haalde ik vorige week woensdag 75 kilo meel bij de molen. Vrijdag bestelde ik mijn maandboodschappen (=alle houdbare producten, genoeg voor een hele maand), die zaterdag werden bezorgd. En zaterdag ging ik aardappels, groenten en fruit inslaan bij van Os in Papendrecht. Ik haalde o.a. 40 kilo aardappels, 25 kilo uien, 24 kilo appels en 10 kilo winterwortel. Die winterwortel is eigenlijk een zak voerpeen. Maar die is echt niet alleen voor dieren geschikt. Het zijn gewoon winterwortels met een afwijkende vorm of maat en die daarom niet bij de groentenboer of de supermarkt terecht komen, maar als voerpeen worden verkocht. Ik maal niet om een wortel die er een beetje anders uitziet en ben blij met mijn koopje. Zo´n zak voerpeen kost slecht 3 euro voor 10 kilo en koop je twee zakken tegelijk, dan betaal je zelfs maar 2,50 per zak. Met één zak kunnen we wel even vooruit. Lekker voor de hutspot, voor wortelstamp of voor wortelgebak (worteltjestaart, wortelmuffins etc).

Maria sjouwt de zak wel even naar binnen


Er was bij mijn aankopen ook groenten en fruit bij die snel(ler) op moest en daarom heb ik een menu opgesteld om niets te hoeven weggooien. Ook buiten de warme maaltijd om wordt er uit mijn agf-voorraad gegeten. Zaterdagavond heb ik alvast in plaats van chips en/of snacks schijven komkommer, coctailtomaatjes, druiven en radijsjes op tafel gezet. Gisteren aten we gestoofde andijvie en was er als toetje een grote schaal fruit. Vanmorgen kregen de kinderen komkommer en coctailtomaatjes mee naar school voor in de pauze. Vanavond aten we gepofte bietjes. Die had ik nog op voorraad van iemand die z´n volktuin leeghaalde en een overschot aan bieten had. Voor het toetje gebruikte ik een aantal mango´s, want ik maakte Mango- en chocoladesorbet. Alleen de fruitsalade uit het recept heb ik aangepast. Die maakte ik van mango, druiven en een blikje ananas. Heerlijk vind ik dat, om van alles uit mijn keuken te toveren en zo de voorraad optimaal te gebruiken. Ik heb voor twee weken genoeg afwisseling aan groenten en fruit in huis.

Toen ik vanmiddag toch aan het kokkerellen en aan het brood bakken was wilde ik meteen een voorraadje koekjes bakken. Ik was al aan het googlen voor recepten met de ingrediënten die ik op voorraad heb en surfte meteen ook wat rond voor koekjes. Ik vond een geweldig recept op http://www.bestrecipes.com.au Een super simpel recept en lékker!! Ik maakte meteen een dubbele hoeveelheid. Mmm. Hier komt -ie:

250 gram gesmolten boter (in verband met de broekriem gebruikte ik margarine)
2 cup zelfrijzend bakmeel
1 cup custardpoeder
1 cup suiker
2 eieren
2 cup kokosrasp

Deze ingrediënten mengen. Maak balletjes zo groot als een walnoot en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Druk de balletjes met de bolle kant van een lepel wat plat. Versier de koekjes met een theelepel jam, een stukje chocolade, een noot, of wat je maar lekker vindt. Bak de koekjes in een voorverwarmde oven in circa 13 minuten op 180 graden gaar en bruin. Smullen maar!



Ik kan merken dat ik twee weken m´n ei niet kwijt kon in de keuken vanwege de kledingwissel. Ik heb vanmiddag eerst de scha maar eens ingehaald ;-). En over eieren gesproken: m´n bovenste beste kippetje heeft haar persoonlijk record eieren leggen verbroken. Zaterdag legde ze een indrukwekkend ei van wel 89 gram! Haar vriendinnetje deed het kalmer aan. Haar ei was met 60 gram maar gewoontjes, maar evengoed een kadootje (dat vind ik elke dag opnieuw!).