woensdag 14 november 2012

En wat doe je dan...

...met 3 courgettes, 3 rode paprika´s, 2 bossen bosuitjes en een paar bakjes cherrytomaatjes?

Nou, wat dacht je van pizza´s bakken?!

Ik maakte pizzadeeg van 1 kilo bloem, 600 ml. water, een scheut olijfolie, een eetlepel zout, een ruime eetlepel gedroogde gist en iets van een eetlepel gedroogde oregano. Na het kneden liet ik het deeg een half uur voorrijzen. Daarna verdeelde ik het in drieën, en rolde er drie grote lappen van, waarmee ik drie ovenplaten bekleedde.
Ik trok een weckpot tomatensaus open, bracht die aan de kook en deed er een schep bloem, opgelost in wat water, bij, zodat de saus lekker stevig werd.
Daarna mochten Maaike en Jan de pizza´s gaan beleggen met alles wat ik inmiddels had klaargezet. Eerst besmeerden ze de bodems royaal met de saus. Daarna strooiden ze er wat Italiaanse kruidenmix over. En vervolgens leefden ze zich uit met de in stukjes gesneden courgette, de gesnipperde rode paprika, de in ringetjes gesneden bosuitjes, de plakjes salamiworst, de gehakte knoflook, de gehalveerde cherrytomaatjes en het blikje ananasstukjes. Over dat alles strooiden ze een mooie laag geraspte kaas en zo gingen de bakplaten de oven in.



Alles voor de pizza´s kwam uit de voorraad. De vleesconsumptie was minimaal (alleen een stukje cervelaatworst). Ook de kosten waren minimaal. Het smullen was echter maximaal :-). Er was maar één probleempje: er waren er bij, die nóg wel een stuk hadden gelust. Er was nog wel een pan custardvla voor toe om de gaatjes op te vullen. Maar toch denk ik, dat ik bij een volgende keer pizza eten er soep vooraf bij geef.

Over soep gesproken: die maakte ik ´s avonds. De mannen waren nog even een uurtje of twee gaan hout hakken. Ik had ze beloofd daarna van wat lekkers te voorzien. Vaak wordt er dan toch even een snack gefrituurd. Maar ik heb niet zo heel veel snacks op voorraad en dus bedacht ik wat anders. Ik kookte groentensoep met soepgroenten uit de voorraad. Maandag, toen we hutspot met kip/kalkoengehakt aten, had ik al een beetje gehakt achter gehouden om er soepballetjes van te draaien. Een handje vermicelli en wat kruiden maakten de soep compleet. Maar met alleen een pannetje soep red je het niet, als je een paar hongerige mannenmagen te vullen hebt. Ik bakte daarom nog twee stokbroden af. Zette een schaal tapenade, die nog in de koelkast stond, op tafel. En van een restje kalkoenfilet van zondag en een restje satéhsaus van zaterdag flanste ik nog een schaaltje kalkoensatéh in elkaar. En geloof het of niet, binnen 10 minuten hadden de mannen alles soldaat gemaakt :-). Zo kwam ik weer naar eer en geweten mooi van mijn restjes af.

Intussen ligt er een flinke berg hout klaar om in het houthok gestapeld te worden. Een leuk klusje voor de woensdagmiddag. Vanmiddag wil ik lekker met een aantal kinderen in de tuin aan de slag. We verheugen er ons al op.