vrijdag 30 november 2012

Jarig Jetje

Vandaag is Maria jarig. Elf jaar is ze nu, onze kleine, grote dame. Elf jaar geleden werd ze, ook op een vrijdag, geboren. ´s Avonds om 9 uur. Het was de ´gezelligste´ bevalling die ik heb gehad. De hele vrijdag had ik hard in huis gepoetst. Pure nesteldrang natuurlijk :-). En juist toen ik aan het einde van de middag, pfffffff, vond dat alles keurig netjes was, kwamen de eerste weeën. Ik had eerder al eens turbo-bevallingen gehad en daarom heb ik meteen Willem gebeld dat hij naar huis moest komen en dat we naar het ziekenhuis zouden gaan. Ik regelde oppas en even later reden Willem en ik in de avondspits de file in. Daar kreeg ik de zenuwen van, want de weeën waren behoorlijk serieus. Willem heeft toen een stukje vluchtstrook genomen en zo kwamen we rond 6 uur op de afdeling Verloskunde aan. Daar liep ik juist mijn eigen, vertrouwde gynaecoloog tegen het lijf. ¨Nee, he,¨ zei ze, ¨kom je bevallen?¨ Ze was juist klaar met haar dienst en wilde naar huis gaan om vakantie te gaan vieren. Maar ze besloot spontaan om te blijven en buíten haar werktijd en zónder haar witte jas heeft ze me zomaar ´privé´ geholpen. Nog altijd vind ik dat heel speciaal!

Maria is net naar school vertrokken. Willem heeft haar met de auto gebracht. Ze trakteert op Zweedse boterkoek en voor de juffen en meesters zijn er gevulde eitjes.







We hebben lang nagedacht over het ´grote kado´. Barbies en Playmobil zijn nog wel erg leuk om af en toe mee te spelen. Maar om nu nog iets nieuws daarvan te krijgen vond Maria niet zo nodig. Ze vond het leuker om een dier te krijgen. Eerst wilde ze graag kwartels hebben. Maar hoewel je die best tam kunt krijgen, zijn het geen knuffeldieren. En eigenlijk wilde ze een knuffeldier.
Daarna hebben we ons verdiept in Degoe´s. Prachtige, leuke diertjes! Maar ook weer geen knuffeldieren. En dus vielen ook die af.
Uiteindelijk koos ze heel simpel voor een konijntje, knuffeldier bij uitstek.
Ik keek op Marktplaats en vond een nestje in Wijngaarden. Beestjes die net oud genoeg waren om bij hun moeder weg te mogen. Woensdagmiddag gingen we het konijntje halen. Op de foto op Marktplaats had Maria  haar keuze al gemaakt. Ze koos voor een schattig, kaneelkleurig konijntje. Het is een pracht diertje en hopelijk gaan we er heel lang plezier van hebben.




Ik heb op internet nagezocht of ik het konijntje bij de cavia´s in het hok kon doen. Je ziet dat wel vaker. Toch las ik, dat dat geen goed idee is. Cavia´s en konijnen spreken nu eenmaal een verschillende taal. Ook hebben ze allebei hun eigen voeding nodig. Als cavia´s konijnenvoer gaan eten of konijnen het voer van cavia´s, dan lopen ze kans op tekorten of eten zich juist te vet. Er waren nog meer mitsen en maren en daarom hebben we besloten om voor Nijn een eigen hok te kopen. Nijn zit nu nog gezellig in een krat met stro op de meisjeskamer. Maar vanavond komt het hok en dan gaat Nijn op termijn (geleidelijk en voorzichtig natuurlijk) naar buiten. Zijn hok komt naast het hok van de cavia´s. Beide hokken hebben een ´onderverdieping´. Op die manier kunnen de diertjes buurpraatjes maken.

Het wordt zo langzamerhand een gezellige beestenboel hier: Kippen, cavia´s, een kanarie, guppen, een aquarium met verschillende soorten vissen en nu ook een konijntje. Genieten hoor!