donderdag 15 november 2012

Buiten!

Het buiten werken was een feest gisterenmiddag! Wat een heerlijk weer was het. Om deze tijd van het jaar moet je toch echt proberen elk zonnestraaltje mee te pakken, vind ik.

Eigenlijk begon het buitenfeestje gisterenmorgen al. Toen heb ik nog fijn een was op het dakterras te drogen gehangen. Er gaat niets (nou ja...bijna niets toch) boven de geur van buiten gedroogd wasgoed. Zó lekker. ´s Winters kan ik niet vaak buiten drogen, want als de houtkachel brandt trekt de rook in het wasgoed. De pijp van de kachel komt namelijk op het dakterras uit. Maar gisteren was het in huis warm genoeg om de kachel uit te laten en dus wapperde mijn was lekker buiten.



Nu ik toch op het dakterras was heb ik meteen m´n moesdak eens geïnspecteerd. Het was hoogtijd om nu toch alle pepers te oogsten. Rood of oranje of groen, dat maakt nu niet meer uit. Die pepers moesten eraf, want de planten begeven het. Ik oogste nog een aardig bakje vol pepers. Ik maak ze schoon en droog ze in mijn droogapparaat om er dan zelf peperpoeder van te malen. Lekker!


Intussen groeit alles wat er nog in de bakken staat langzaam verder. Er staat nog sla, andijvie, boerenkool, rode kool. En de snijbiet die ik een week of drie geleden helemaal afsneed is gewoon weer flink aan het terugkomen! Genoeg voor een blaadje op de boterham of een simpel slaatje als bijgerechtje binnenkort.





´s Middags heb ik me buiten eigenlijk alleen met het kachelhout bezig gehouden. Eigenlijk dacht ik ook nog wel aan het leeghalen van de tuin toe te komen, maar dat was te optimistisch ingeschat. Het hout was een hele klus. We hadden twee houthokken half vol met droog hout. Dat moest ik bij elkaar in één hok doen, zodat er één hok leeg kwam. Daarin moest het verse hout dan komen. Ik had een kruiwagen gehaald bij mijn zus en kruide daarmee eerst het droge hout uit het ene hok naar het andere. Ik stapelde het hok helemaal tot de rand toe vol. Bij het laatste stukje hielp Jan. Hij gaf me de stukken hout aan, zodat ik op mijn krat kon blijven staan om hoog te kunnen stapelen. Wat een prachtig gezicht, zo´n hok helemaal vol hout. Daar kan ik echt van genieten.



Er bleef nog een klein beetje droog hout over, wat er niet meer bij paste. Daarmee vulde ik de houtmand bij de kachel, een grote bakkerskrat, en ik liet één kruiwagen vol staan om deze week leeg te stoken.
Daarna kon ik beginnen met het leeghalen van de aanhangwagen en het vullen van het lege houthok. De aanhangwagen stond naast het houthok geparkeerd, dus ik hoefde niet te sjouwen of te kruien. Het was evengoed best zwaar al die blokken vers hout te tillen en goed te stapelen. Het was toch al dik 15.00 uur toen de aanhangwagen leeg en het houthok half vol was. Mooi! Het vordert nu echt. Nog één flinke portie vers hout en alles ligt weer vol.



Intussen was Maaike bezig met het beitsen van het nieuwe caviahok. Ook dat is nu bijna klaar. Ik denk dat de cavia´s zaterdag wel in hun nieuwe huis kunnen gaan wonen. Ik zal blij zijn als het zover was, want er lopen hermelijnen rond in Alblasserdam en die hebben het o.a. op cavia´s voorzien. Het hok waar ze nu inzitten is nogal kapot en een hermelijn kan zó binnen komen. Ik moet er niet aan denken.



Jan en Henk vermaakten zich eerst met fietsen maar al snel met bladeren vegen. Denk niet dat mijn straatje nu mooi schoon geveegd is, want het vegen had meer als doel om grote hopen te creëren om daar eens lekker door te banjeren. Maaike zag ook wel wat in die bladeren. Zij veegde een mooi bladerhart bij elkaar :-).




Het werd tijd voor een mok warme chocolademelk. Dat smaakt als je hard gewerkt hebt! Maaike sneed er ontbijtkoek bij en smeerde er lekker een likje roomboter op.

Na de choc moest ik toch heus in huis nog wat aan de slag. Jammer. Wat mij betreft rommelde ik de ganse dag lekker buiten.

Maria heeft geholpen met eten koken. Ik heb haar geleerd hoe ze chocoladevla moet maken. En ook mocht ze zelf appelmoes maken. Intussen maakte ik een wittekool-schotel klaar en een grote pan aardappelpuree. En heerlijk winterkostje, helemaal uit de voorraad klaargemaakt. Bij het opscheppen van de borden gebruikte ik voor de aardappelpuree mijn ijsboltang. Dat ziet er zo leuk uit, bolletjes aardappelpuree op de borden. Zo ziet zelfs zoiets eenvoudigs als aardappelpuree er nog chic uit.

Voor vandaag staat er geen buitenwerk op de planning. Ik zou het wel willen, want ik heb toch een beetje onrust in mijn lijf nu. Die tuin moet echt snel leeg en dat kippenhok schoon en winterklaar. Het weer kan zomaar omslaan. We hebben al wel vaker vroeg vorst en sneeuw gehad. Voor die tijd wil ik het heus klaar hebben. Maar ja, het werk in huis moet ook doorgaan. De handjes uit de mouwen maar weer!