woensdag 6 februari 2013

Lonend?



Dat al m´n gesmorrel in de keuken lonend is, dat weet ik wel zeker! Het zijn misschien geen wereldschokkende bedragen, die ik er mee bespaar, maar ´alle beetjes helpen, zei de mug, en hij pieste in de Noordzee´.

Vandaag ben ik toch maar eens met pen en papier (én fototoestel) in de aanslag aan het appelmoes koken gegaan. Ik was benieuwd hoeveel mijn zelfgemaakte appelmoes kost en hoeveel tijd erin gaat zitten om het te maken.

Dit zijn mijn bevindingen:

Ik schilde met mijn appelschillertje een hele kist appels.




Die appels koop ik altijd bij van Os in Papendrecht. Daar betaal je al jaar en dag voor twee kisten appels 5,00 euro. Het duurde 20 minuten om de hele kist te schillen. Daarna schoof ik de geschilde appels één voor één onder m´n appelpartjes-geval door en op die manier kostte het me nog eens 10 minuten om de appels in stukjes te krijgen.



Ik besprenkelde de appelpartjes met citroensap uit een flesje tegen het verkleuren.
De appelstukjes pasten nèt niet in mijn grote 10-liter pan. Ik vulde hem tot de rand, deed er wat water bij en bracht de appels aan de kook. Toen de hoeveelheid appels slonk deed ik er de rest van de appelstukjes bij en ook suiker en kaneel.



Terwijl de pan op het gas stond heb ik vast de potten geprepareerd en de dekseltjes uitgekookt.




Na 25 minuten kookte de appelmassa. Ik heb op die grote pan een doorzichtig deksel. Dat is erg handig. Dan hoef je niet steeds het deksel op te tillen (=warmteverlies) om te kijken hoe het er in de pan voorstaat.



Ik draaide het gas een stuk lager en terwijl de appels in 10 minuten zacht kookten genoot ik van een beker chocolademelk met havermoutkoek.



De zachtgekookte appels stortte ik in mijn reusachtige passevite.




Ik heb een horeca-exemplaar, wat ik ooit van Ellen kreeg en daar ben ik met zo´n klus heel blij mee. Op een bodempje na paste alles in één keer in de passevite. Het duurde dan ook maar 5 minuten en alles was door de zeef gedraaid. De appelmoes was klaar.



Ik schepte de moes meteen in de klaar gezette potten en sloot die direct.




Als je ervoor zorgt dat de moes minimaal 70 graden is als je ze in de potten doet, blijft de moes goed houdbaar.
Al met al kostte het me aan tijd:

20 minuten schillen
10 minuten stukjes maken
25 minuten koken (intussen potten prepareren)
(10 minuten kooktijd = wachttijd)
5 minuten zeven
15 minuten potten vullen
Totaal: 5 kwartier

Het kostte me aan geld:
appels 2,50
suiker (450 gram) 0,45
kaneel (10 gram uit grootverpakking) ca. 0,25
citroensap uit flesje 0,15
Totaal ingrediënten: 3,35
Daar komt nog bij:
Gasverbruik: krap 0,3 kuub gas is ca. 0,20
Totale kosten: 3,55

Totale opbrengst: 12 potten van 700 ml. en 1 pot bijna vol.
Als ik die laatste (niet helemaal volle) pot buiten beschouwing laat is mijn som:

3,55 : 12 = 28 cent per pot

Ik heb op albert.nl gekeken wat zoiets in de winkel kost. Voor een pot AH appelmoes betaal je 0,99. Wil je er kaneel in, dan kost dat 1,29 per pot. (Wat een oplichterij voor z´n snuf kaneel!)
De Hak variant kost 1,34.
Uiteraard vergelijk ik mijn appelmoes niet met de euroshopper-variant, want dat is appels met peren vergelijken ;-).

Conclusie: mijn appelmoes is 1 euro per pot goedkoper dan die in de winkel. In 5 kwartier tijd heb ik dan bijna 13 euro ´verdiend´.
Inderdaad is dat niet wereldschokkend. Maar toch wel leuk om te weten :-).