donderdag 28 februari 2013

Klantvriendelijkheid

Hoewel ik het over het algemeen niet zo heel bijzonder gesteld vind met het niveau van klantvriendelijkheid, zijn er soms leuke uitzonderingen. Gisteren maakte ik zo´n uitzondering mee bij de Hema hier in Alblasserdam.

Mijn moeder wilde graag een nieuw keukenschort voor haar verjaardag. Ik had op Hema.nl gekeken, of ze die verkochten. Ik vond een leuk en vrolijk keukenschort en zag dat het ook nog eens een aanbieding was: van 11 euro voor 7,50.
Maaike en Maria gingen juist samen bij de Hema ontbijten (leve de vakantie!) en daarom vroeg ik Maaike, of ze meteen dat schort wilde meenemen. Ik liet het plaatje op mijn laptop zien en gaf geld mee.
Toen de meisjes terugkwamen hadden ze weliswaar zo´n schortje bij zich, maar het was een kindermaat. Nu is ruilen bij de Hema al nooit een punt en dus was het helemaal niet erg. Later op de dag ging ik samen met Maria het schortje even omruilen.
Bij de kassa bleek het schort echter 11,00 te moeten kosten. Ik zei, dat ik dat niet helemaal begreep, omdat het op internet in de aanbieding was voor 7,50. Nu stond de bedrijfsleider bij de kassa en die hoorde mij dat zeggen. Hij reageerde: ¨Ja, dat is een internet-aanbieding.¨ O,¨ zei ik, ¨dus als ik dit schortje via internet bestel en het hier kom afhalen, betaal ik 7,50, maar nu moet ik 11,00 betalen.¨ ¨Ja,¨ antwoordde de meneer, ¨ik weet ook niet goed waarom ze dat zo doen bij de Hema (hij zal het hoofdkantoor bedoelen). Misschien hopen ze zo de internetaankopen te stimuleren.¨ ¨OK,¨ zei ik, ¨ik vind het wel jammer.¨ ¨Nou,¨ kwam de cassièrre (het was een mannelijke, is dat cassièr?) ertussen, ¨Wilt u het schort dan via internet bestellen?¨ Maar nee, dat wilde ik niet. Dan zou ik voor de derde keer naar de Hema moeten voor het schortje en bovendien had ik het dezelfde dag nodig. Ik stond dus al klaar om het volle pond te betalen. Toen draaide de bedrijfsleider zich naar de cassièrre en zei: ¨Dan geef je het schort toch met korting.¨ Nou, dat vond ik tóch leuk en aardig en klantvriendelijk. Vind je ook niet? Het gaat dan al helemaal niet meer over 3,50, maar gewoon over het gebaar. Ik word daar blij van.

En verder was ik blij, dat ik assertief was geweest. Dat is niet altijd mijn sterke kant. Maar ik was kennelijk in een assertieve bui, gisteren ;-).