maandag 4 februari 2013

Mijn werkdag in woord en beeld

Maandag.
Jarenlang heeft mijn wekker op maandag op kwart over 5 gestaan. Tegenwoordig staat die op kwart over 4. Dat lijkt vroeg. Het ís misschien ook vroeg. Maar ik houd ervan om vroeg op te zijn en het is dus beslist geen straf. Even voor half 5 was ik dan ook beneden.



Eerst werd er van alles opgestart: twee wasmachines stonden al gevuld klaar. Daar ging wasmiddel bij en de knop werd ingedrukt. Als het de hele dag zo gemakkelijk zou gaan ;-). Respect voor al die vrouwen die vroeger op maandag de ganse dag in de weer waren met de gezinswas. Koken in grote wasketels, boenen op het wasbord, wringen door de wringer, soms nog stijven, alles ophangen enzovoorts. Ik voel m´n rug al kraken als ik eraan denk!




Vervolgens stak ik de kachel aan. De houtmand stond al gevuld klaar. Als ik de kachel niet ´s morgens vroeg aanmaak is het tijdens het ontbijt best koud. Toch zijn we er al goed aan gewend. Toen we pas de houtkachel hadden, stookten we het eerste uur van de dag best vaak de CV. Dan is het snel warm. Maar tegenwoordig denkt niemand daar nog aan. Ook niet toen het hard vroor en het ´s morgens aan het ontbijt soms nog geen 18 graden was. Je went daar aan.


Er werd nog méér aan gezet: drie broodbakkers mochten vast drie brooddegen voor me gaan kneden. Ik had vandaag vijf broden voor iemand in bestelling en moest ook nog voor onszelf bakken. Daarom ben ik vroeg begonnen.


Terwijl mijn apparaten draaiden en de kachel lekker snorde pakte ik mijn boeken voor m´n stille tijd. Ik gebruik een Bijbels dagboek (Vrouwen uit de Bijbel - Matthew Henry), de Bijbel met kanttekeningen en voor een dagelijkse, praktische aanwijzing het dagboek Vrouw naar God´s hart van Elizabeth George.


Na mijn stille tijd klapte ik mijn laptop open, om mijn column voor de krant te gaan schrijven. Ik moet mijn schrijverijtje altijd op maandagmorgen inleveren en dan wordt het op zaterdag gepubliceerd. De zaterdag voordat ik het moet inleveren kies ik altijd een onderwerp en ik schrijf in gedachten (tijdens mijn huishoudelijke bezigheden) vast mijn column. Als ik dan ´s maandags achter de computer ga zitten, hoef ik alleen mijn hoofd maar leeg te schrijven. En daarna moet ik kijken of het met het aantal woorden uitkomt. Ik moet/mag 500 woorden schrijven en dat mogen er dan geen 506 of zo zijn, want dan past het stuk niet in de beschikbare ruimte. Het is altijd even puzzelen: hier een zin erbij, daar een woord eraf enzovoorts. Normaal gesproken ben ik met een uur klaar. Ook vanmorgen was dat zo. Maar het was krap aan. Het was inmiddels 6 uur en hoogtijd om Leendert te roepen en zijn brood klaar te maken (ja, ja, hij is verwend!). Ik wachtte daarom nog even met verzenden, om mijn schrijfsel nog even over te kunnen lezen.


 Ik sneed snel boterhammen en smeerde er zes. Leen kon vertrekken.




De brooddegen waren inmiddels gekneed, hadden de voorrijs gehad en waren aan de narijs bezig. De volgende drie brooddegen waren al in de maak. Lekker productie draaien :-)





Het water in de pan op de kachel kookte. Tijd om heel, heel snel de vaat van gisterenavond te doen. Op zondagavond laten we die nogal eens staan, omdat Willem direct na het eten gaat voorlezen. Eerst een stuk voor de basisschoolkinderen en als die naar bed zijn nog een stuk voor de rest van het gezin. Het is al laat als hij klaar is en de grote kinderen gaan dan naar bed. Soms wassen Willem en ik dan alsnog de vaat weg, maar andere keren genieten we nog even samen van de rust. Ik zit dan vaak te lezen en Willem gaat nog even pianeren. Gisterenavond was zo´n avond, dat de vaat bleef staan.





Met z´n tienen schoven we aan de ontbijttafel en daarna begon de exodus. Eén voor één gingen de grote kinderen en Willem naar school en werk. Ik zorgde ervoor dat de basisschoolkinderen naar school konden: kleren klaarleggen, Henk aankleden, ze hun tanden laten poetsen, helpen met haren kammen, bekers, bakjes, zendingsgeld, psalmkaart en medicijnen klaarleggen en uiteindelijk moesten we nog hard doorfietsen om op tijd op school te komen. Op maandag wil Henk altijd graag met zijn eigen fietsje naar school, want op die dag mag hij tijdens het buiten spelen met z´n fiets op het plein fietsen. Maar door de harde wind kwam hij nauwelijks vooruit. Met Jan achterop en Henk naast me duwend was het een pittige ochtendgymnastiek voor me.


Meestal ga ik, als ik thuiskom, even lekker zitten uitblazen. Maar vandaag was daar geen tijd voor. Ik had om kwart over 10 een afspraak in Dordrecht bij Yulius voor een informatiebijeenkomst voor ouders van kinderen met ADHD. Ik moest daarvoor om kwart voor 10 in de auto zitten. Snel deed ik een paar hoogstnoodzakelijke betalingen, las m´n stukje voor de krant nog eens door en stuurde dat op, keek snel in mijn mailbox of daar nog iets dringends in zat en vloog toen naar boven. Even in bad, m´n haar wassen, nette kleren aan, tanden poetsen, even mijn moeder bellen, brood nummer 4, 5 en 6 uit de oven halen  en draaf, draaf, naar de auto. Precies op tijd :-).



Pas drie uur later kwam ik thuis. Drie uur van huis op de maandagmorgen...dat haal je echt niet meer in :-(. Niet getreurd. De kinderen aten tussen de middag bij mijn zus. Tijd om nu even een pauze te nemen. Ik warmde een kom ossenstaartsoep en smeerde een boterham. Keek weer in mijn mailbox en beantwoordde een mail. Daarna deed ik fijn een half uur mijn ogen dicht.


Na mijn pauze was het tijd voor de dieren. Ik controleerde of de meisjes goed voor de cavia´s en het konijn hadden gezorgd en legde in ieder hok een struik wortelloof. De kippen en kanarie kregen voer en schoon water.
Ook vulde ik nog eens mijn drie broodbakkers, want ik moest het brood voor onszelf nog bakken.


Zaterdag was ik bij van Os geweest voor aardappels, groenten en fruit. Ik had echter geen tijd meer gehad om alles op te ruimen. Maar alles stond vorstvrij en koud in mijn auto. Tijd om die nu leeg te halen, de buit te inspecteren en te verzorgen en een eetplan op de stellen. Ik vond tomaten die nodig verwerkt moesten worden. Ik bakte ze in wat olie met ui en knoflook, deed er een laurierblad, een paar peperkorrels en wat italiaanse kruiden bij en zette de pan in de hooimadam. Morgen maak ik er een lekker tomatensoepje van.


Ik sneed groen blad van een paar kilo prei, draaide loof van wortels, deed soepgroenten en gesneden peen en ui in de vriezer enzovoorts. Ik maakte een eetplan voor twee weken. Hoef ik daar niet meer over te denken en alle groenten worden netjes op gebruikt.

En tja...dan ben je al heel wat uurtjes in touw, maar eigenlijk is je hele huis nog een puinhoop :-(. Het was al kwart voor 3. Ik had nog precies een half uur voordat ik weer aan het schoolhek moest staan. Dat bleek genoeg om in elk geval de voorkamer netjes te maken. Inclusief stofzuigen en een snelle stofbeurt.

voor

na

Thuisgekomen van Henk ophalen was het weer tijd voor een pauze. Ik zette me aan tafel met een bak aardappels om te schillen en intussen voorzag ik de kinderen van drinken en een dropje en luisterde naar hun verhalen. Ook de grote kinderen kwamen langzamerhand binnendruppelen.


De broden voor mijn broodklantje waren inmiddels helemaal afgekoeld. Deze klant wil de broden graag gesneden hebben en als ze goed afgekoeld zijn kan dat op mijn snijmachientje. Dat gaat niet alleen sneller, maar het is ook minder vermoeiend dan wanneer je dat allemaal met het handje moet doen. Evengoed ben je toch al snel een half uurtje verder voordat je vijf broden hebt gesneden en ingepakt. Maar ze lagen toch mooi op tijd klaar. Fijn! Vroeg begonnen, veel gewonnen.


Ik jakkerde nog even een half uurtje door het huis. Nee, spic en span krijg je het niet in een half uur :-(. Maar het bed van Henk, waarvan de jongens een hut hadden gebouwd, werd weer gefatsoeneerd, de zondagse kleren werden in de kast gehangen, en de meest in het zicht liggende rommel opgeruimd. Morgen weer een dag, hopen we.

Hoogtijd om aan het avondeten te beginnen. Ik braadde sucadelapjes in de snelkookpan, schrapte worteltjes en zette die op, zette ook de aardappels op, schilde een pan appels voor appelmoes en roerde een kwarkprutje (=twee pakjes geklopte slagroom, 1 pot kwark, aardbeiengelei uit de voorraad). Terwijl één en ander kookte en pruttelde waste ik het grootste gedeelte van de vaat weg. Het aanrecht stond alweer volgebouwd!



Na het eten ben ik weer een half uurtje gaan liggen. Willem was inmiddels al aan de avondvaat gegaan. Maria droogde af en Dirk stofzuigde de kamer. Leendert, Hans en Maaike waren naar catechisatie. Toen ik beneden kwam ruimde ik de schone vaat in de kast en zette koffie. Mmm, lekker met een snee kruidkoek uit de wonderpan.
Ik overhoorde Maria haar geschiedenisles. Eigenlijk moet ik nog strijken. Maar van wie moet dat dan eigenlijk? Die strijk loopt vast niet weg. Ik hang alleen nog even de wassen van vanmorgen op en dan geloof ik het verder wel. Mijn werkdag was genoeg gevuld.