maandag 5 januari 2015

Gewoon...

Ziezo. Dat was dan de eerste gewone werkdag van 2015. Nou ja, gewoon...Wat is dat eigenlijk? Als twee kinderen pas het derde uur moeten beginnen en twee andere kinderen meteen al een middag vrij hebben? Dan is het toch weer niet zó gewoon, dat je eens lekker in je uppie je op het huishouden kunt focussen, hè.

Maar goed. Dat huishouden. Dat hield vandaag vooral 'opruimen' in. Rommel van twee weken kerstvakantie. Van twee weken lummelen. Van twee weken met rond de elf personen in één huis bivakkeren. Van monopoly spelen en gamen en 'raar' eten en leuke dingen doen en handwerken en lezen en vrienden over de vloer hebben en en en. Tja...het spoor wat dat alles nalaat is natuurlijk niet in één dag uitgewist. Maar toch ben ik wel lekker opgeschoten. Heerlijk hoor, alles weer op z'n plek. De bedden strak opgemaakt. De was en de strijk bij.

En dan was daar de groenten-en-fruit-inventarisatie, waar ik vorige week al over schreef. Oef, wat heb ik nog een grote voorraad! Maar als we een poosje weer 'gewoon' (daar heb je dat woord weer) eten, dan gaat het best wel weer hard. En gewoon betekent hier: aardappels (of pasta of rijst), groenten en meestal vlees. En voor zolang in voorraad: fruit toe.

Vandaag stond er op het menu: gebakken aardappels, geroerbakte (wat een raar woord) groenten, voor de vleeseters een balletje gehakt en voor iedereen een schaaltje fruit toe. Best simpel, maar toch wel aardig wat werk om voor zoveel personen klaar te maken. Eerst maar een paar kilo aardappels geschild en in schijfjes gesneden. Daar ging even de kook over.



Intussen waste ik groenten en sneed die in stukjes: 500 gram champignons, twee rode puntpaprika's, een courgette, twee uien, een hand snijbonen, een portie peultjes, wat snoeptomaatjes, twee preien en dat was het, geloof ik. De champignons waren niet zo mooi meer en het groen van de preien was wat gelig. Een kniesoor die daar op let. Deels waren het foute (= niet van het seizoen) groenten. Maar ja. Anders waren ze bij de groentenboer in de container gegaan. Kunnen we ze beter maar opeten...



Het was een grote schaal vol. De peultjes hield ik apart, want die hoeven echt maar twee minuutjes geroerbakt te worden. De rest iets langer.


Ik bakte alles in porties gaar, deed er gerookt zout over, wat peper, een half gedroogd pepertje en twee tenen knoflook. Mmmm, wat rook het lekker. Ik bakte de gekookte aardappelschijfjes in olijfolie en braadde een pan gehaktballen.



Voor het toetje sneed ik een ananas en een meloen in blokjes en deed er vier in partjes gesneden mineola's bij. Wat een rijkdom! (en dat bijna voor nop!)