vrijdag 14 juni 2019

Mazzeltjes

We hebben ons een tijdje geleden aangemeld bij Toogoodtogo. Toogoodtogo is een mooi concept om voedselverspilling tegen te gaan. Sinds Maria als vakkenvuller in een supermarkt werkt, weet ze hóeveel goed eten er weggegooid wordt. Iets waar ze echt niet aan kan wennen en waar ze ook eigenlijk niet aan mág wennen. Want goed eten weggooien is en blijft zonde.

Als het zo eens op ons pad komt, halen we een toogoodtogo-pakket op bij een supermarkt. Ook hebben we al eens een pakket opgehaald bij een bakker, één dorp verderop. Dat was op de dag, dat Willem na een week weggeweest te zijn, thuiskwam uit Frankrijk. Het was vrijdagavond en we dachten: dan hebben we wat lekkers bij de koffie. Maar er zat toen juist niets bij voor bij de koffie. Het was een tas vol luxe brood. Wel leuk en makkelijk voor een keer. Ik hoefde dat weekend niet meer zelf brood te bakken :-). En voor bij de koffie was er nog wel cake uit de weck. Ook goed.

Het laatste toogoodtogo supermarktpakket van de Jumbo was ook zeer de moeite waard. Voor 5 euro scoorden we: een riblap van 500 gram, een schaaltje speklapjes, een schaal gesneden kastanje-champignons, een schaaltje broccoli-roosjes, radijzen, thaise roerbakmix, 4 mooie bio trostomaten en een suikerbrood. Het leuke van zo´n pakket is wat ons betreft toch ook wel het verrassingselement. Je weet totaal niet wat er in je pakket zit en je laat je gewoon eens lekker verrassen. En dan met die ingrediënten natuurlijk een creatieve maaltijd klaarmaken :-). Het voelt haast aan als een kadootje.

Voor wie juist helemaal niet houdt van zulke verrassingspakketten is het ook zeker heel voordelig én goed tegen de voedselverspilling om producten met de welbekende 35% kortingssticker te kopen. Als het gaat om verse spullen, weet dan, dat alles wat die dag niet verkocht wordt, weggegooid wordt! Wij maken er vaak en veel gebruik van. Bij de Lidl gaat het ons vooral om vlees. Soms nemen we een salade of gesneden groenten mee. Bij Albert Heijn is er heel wat meer keuze, als het om die stickers gaat. Daar worden bijvoorbeeld ook producten die uit het assortiment gaan, of die een andere verpakking krijgen, afgeprijsd en dat zijn dan echt niet alleen merken of dure producten. Ook huismerk-artikelen worden regelmatig afgeprijsd. Dat zijn de voor mij interessante mazzeltjes :-).

De kinderen blijken er automatisch ook al op getraind. Vorige week appte Hans trots: Hoppa! En nog in de bonus ook. En stuurde dit fotootje:



Vorige week troffen Maria en ik een mega-mazzel bij Albert Heijn. Er was een diepvriesbak vol met van alles en nog wat. Alles was afgeprijsd voor 1 euro per stuk. We sloegen onze slag: we namen enkele pizza´s, diepvries maaltijden, snacks, duur ijs....Allemaal dingen, die we normaal niet nemen vanwege veel te duur :-).


Alles bij elkaar was het 50,85. We betaalden slechts 13,00 euro! Dat is nog eens leuk boodschappen doen.

Ik ga er niet speciaal voor op stap. Volgens mij is de zuinigste methode nog altijd om niet te vaak in de winkels te komen en alleen te kopen wat je nodig hebt. Maar als je dan toch in de winkel bent, is het lonend om op stickers of aanbiedingen te letten. Sommige dingen koop ik eigenlijk nooit voor het volle pond. Vaatwasmiddel bijvoorbeeld. Ik heb altijd van die flessen poeder van Sun. Die zijn heel zuinig in gebruik. Heel regelmatig zijn die 1 plus 1 gratis. Je koopt zo´n fles dan voor circa 3,50 en daar doe je heel lang mee. Leuke sport, hoor :-).