vrijdag 27 mei 2022

Als de kat van huis is....

Woensdagavond was ik met mijn vriendin een avondje breien bij onze gezamenlijke tante. Ja, dat ´gezamenlijke tante´ klinkt wellicht wat raadselachtig. Maar het is heus waar. Wij ´delen´ een tante, zonder dat we familie van elkaar zijn. De tante is een zus van mijn moeder en zij is getrouwd met een broer van mijn vriendin haar moeder. Snap je?

Maar goed. Wat ik erover zeggen wilde: de kat (ikke) was van huis. En die gelegenheid grepen de muizen aan, om dan niet op tafel te gaan dansen, maar wèl om mijn prachtig schoongemaakte kachel te gaan stoken! Het was woensdag dan ook best koud. Als die kachel niet zo netjes gepoetst was, had ik hem op de dag ook wel een poosje aan gedaan, denk ik. Ik heb het mijn muizen dan ook vergeven, hoor. Ik moest wel lachen om de foto´s die ze appten. Zie je Jan daar in een shirtje met korte mouwen bijna ín de kachel kruipen. Doe een trui aan, denk ik dan :-).



Over muizen gesproken: vanmorgen kwam ik er één tegen. Ik was in de technische ruimte om een bloempotje uit een kast te pakken. Toen ik de kast openmaakte, schoot er ineens een muis uit. Hè bah, dat kunnen we hier niet gebruiken, hoor. 

Ik ging op onderzoek uit en ontdekte al snel de oorzaak: in die kast lagen een paar zakken gerst en maïs. Het zijn monsters uit scheepsladingen, die Thea meeneem van haar werk. Ze had ze meegenomen voor onze toekomstige kippen. Maar nu die kippen langer op zich laten wachten, dan de bedoeling was, liggen die zakken al enige tijd onaangeroerd in die kast. Of nee, niet onaangeroerd. Die muis had die zakken gevonden en had er gaten in geknaagd. Ik heb na het ontbijt eerst de rommel opgeruimd, het kastje schoongemaakt, het graan in afgesloten emmers gedaan en wat lapjes met etherische pepermuntolie neergelegd. Daar houden muizen niet van. Nu maar hopen, dat die muis opgetrommeld is.


Ik had zodoende wel het blijmakertje van vandaag al vroeg klaar. En dat kwam mooi uit, want ik had het een beetje druk. Maria had een dag vrij en er lagen best veel orders. Ook nog van gisteren, van Hemelvaartsdag. Ik was er vanmorgen de hele morgen zoet mee.


Het postnl-punt waar wij onze pakjes altijd brengen, was vandaag gesloten. Maar omdat we nog een bestelling moesten wegbrengen en daarvoor langs Dordrecht kwamen, besloten we om de pakjes daar maar bij postnl af te geven. Wij daar heen gereden. Was het pakketpunt weg. Dat zat namelijk in een Office Center en die zijn failliet, wist Willem. Ok. Nou, dan eerst maar de bestelling wegbrengen. Op de terugweg reden we over Papendrecht. Daar zit ook een pakketpunt, waar je gemakkelijk met een lading pakjes terecht kunt. Zo kwamen we dus toch van onze pakjes af.

Daarna zijn Willem en ik naar Sliedrecht gereden, om een nieuw kostuum voor Willem te kopen. Het kostuum wat hij altijd naar de kerk draagt, was compleet versleten. Ik had gezegd, dat we om een nieuw kostuum zouden gaan, als het vakantiegeld binnen was. En deze week was het zover. Echt super fijn! We liepen meteen even langs de schoenenwinkel voor nieuwe schoenveters en langs de Zeeman voor een bosje panty´s. Maar die waren er helaas niet en komen pas over twee weken weer, vertelde de mevrouw bij de kassa. Ok. Dan moet ik heel zuinig zijn met mijn laatste twee panty´s ;-).

Thuisgekomen heb ik nog een poosje aan m´n kookboek zitten schrijven. Dat had ik vanmorgen vroeg ook al gedaan, maar ik moest nog een klein stukje om mijn dagtaak af te krijgen.

Koken hoefde ik vandaag niet. Willem en ik gingen luxe uit eten met Leendert en Thea. Dat zat al twee jaar lang in de pen. Toen wij gingen verhuizen is er eerst heel veel aan ons huis verbouwd. Voor de isolatie-verbeteringen kon je subsidie aanvragen. Dat is nog best wel een administratieve klus. Thea heeft dat toen op zich genomen en wij hadden gezegd: ¨Als het lukt en we hebben het subsidiegeld binnen, dan gaan we met z´n vieren uit eten.¨ Het is inderdaad gelukt en we hebben een mooi bedrag subsidie gekregen, destijds. Maar het etentje ging vanwege corona op de lange baan. Nou was er dan toch eindelijk gelegenheid. We aten bij De Krom in Oud-Alblas. Het was erg gezellig en heel lekker!


Ik had bietencarpaccio als voorgerecht

Gnocchi met o.a. gorgonzola als hoofdgerecht

lichee-ijs en kersen-ijs als dessert

Ik zat erover te denken, om nog iets nuttigs te gaan doen. Er ligt nog een flinke strijk, bijvoorbeeld. Maar ik heb geen zin meer. ´k Heb wel genoeg gedaan, vandaag. Alleen nog even wat Frans oefenen en dan houd ik het voor gezien.