vrijdag 20 mei 2022

Elke dag een klusje, waar je blij van wordt

In de zomer is het in de webshop altijd een stuk rustiger, dan in de winter. En daarom vind ik het fijn om in de zomerperiode wat extra´s in huis te doen. Daar komt bij, dat ik een echt zomermens ben en juist bij temperaturen van om en nabij de dertig graden op m´n best ben.

Ik heb dus bedacht om de komende weken zomaar elke dag een klusje te doen, waar ik blij van word. Iets opruimen, iets poetsen, of bijvoorbeeld eindelijk iets doen of regelen, wat ik al lang voor me uit loop te schuiven. Het mag ook best een klein klusje te zijn, wat bijvoorbeeld maar een kwartiertje duurt. Als je dat van maandag tot vrijdag doet, zijn dat toch mooi vijf klusjes en ben je vijf dagen blij van voldoening en met het resultaat.

Gisteren heb ik de voorramen in de woonkamer van binnen gezeemd. Het leukste was om daarna de vensterbanken gezellig te maken met de nieuwe planten, die ik van m´n moederdag-kadobon had gekocht.

Eerst deed ik de ramen van de erker. Vorige week had ik ze al buitenom gezeemd. Maar het échte resultaat heb je toch pas, als je dan ook de binnenkant doet, hè. Het was best een tijd geleden, dat ik de binnenkant zeemde en het was dus ook echt nodig. Door het stoken van de houtkachel heb je toch altijd extra snel aanslag op je ramen.

Ik haalde de vensterbanken leeg en deed de rolgordijnen omhoog. Zo, het leek wel, of we aan het verhuizen waren



Ik klom op een kruk en zeemde raam voor raam alles blinkend schoon. Natuurlijk nam ik ook de kozijnen en de vensterbanken mee. Ik gebruik voor het zemen altijd gewoon water en een druppeltje afwasmiddel. Daar gaat alles prachtig van glimmen en het afwasmiddel ontvet ook goed. En nog even over die kruk: dat is niet één of ander wankel geval, waar je gemakkelijk van afstort. Ik heb zo´n opstapkruk met wieltjes in de webshop. Zodra je erop gaat staan blokkeren de wieltjes. Die kruk is echt veilig.


Toen alle schoon was, kortwiekte ik het klimopplantje in de glazen stopfles en zette de nieuw orchideeën in potten. Genieten!


Het andere voorraam kreeg eenzelfde behandeling. In de vensterbank van dit raam stonden hoge zwarte potten met bolcactussen, die nog van mijn moeder geweest zijn. Die bolcactussen waren alleen al lang dood. Ze waren helemaal ingedroogd en hol van binnen. Maar lange tijd stonden ze mij daar best. Nu was het tijd om er eens iets anders in te zetten. En ja, dat ziet er toch een stuk vriendelijker uit!


Het extra klusje van vandaag nam wel iets meer tijd in beslag dan een kwartiertje. Maar goed. Het was echt fijn om te doen.

Wat een buien hadden we trouwens vandaag! We kregen tussen de middag een noodkreet van Maria. Ze videobelde om te laten zien hoe het water vanaf de dijk zo bij haar onder de voordeur door haar huisje binnenstroomde. Wij konden hiervandaan natuurlijk niet veel beginnen, dus probeerde ik aanwijzingen te geven, hoe ze van binnen of buiten het water kon tegenhouden. Maar er was geen houden aan. Snel belde Willem naar Maria´s buurman, die haar huisbaas is. Die stond juist bij de Hornbach en heeft zakken zand gekocht. Eenmaal bij Maria heeft hij ook een gat in een zijmuurtje gehakt, waardoor het water de dijk af kon lopen. Het was een hele toestand. Het kwam doordat het gemeentelijk riool overliep of verstopt zat of zo. Het is nu afwachten, hoe de vloer in Maria´s huisje opdroogt.

Later in de middag appte Henk, dat hij uit was, maar dat de juf toestemming voor hem vroeg, om te gaan fietsen. Op dat moment regende het nog flink, maar het onweerde ook. Ik vond het toch beter, om hem te gaan halen. Dus tufte ik maar weer heen- en weer naar Rotterdam.




Al met al heb ik geen letteer aan mijn boek geschreven.
Maar ja. Je kunt niet alles met een schaartje knippen.