dinsdag 24 mei 2022

Uitkomen met je boodschappengeld

Zaterdag postte ik het totaalbedrag van mijn kassabon op mijn fb-pagina. Het bedrag was 99,88. Ik schreef erbij: Als je met je weekboodschappen probeert onder de 100 euro te blijven. Tja, dan is het toch wel heel goed gegokt, als je bij de kassa nog 12 cent overhoudt :-).



Ik kreeg aardig wat reacties op deze post. Veel mensen vroegen ook, hoe ik het voor elkaar krijg om weekboodschappen te doen van 100 euro. Het leek me wel leuk, om daar ook (weer) eens wat over op mijn blog te schrijven.

Tot voor 2 1/2 jaar geleden deed ik eens per maand de boodschappen en liet die bezorgen. Uiteraard ging dat om houdbare producten. Het scheelde mij veel werk en door zo min mogelijk in de winkels te komen, scheelde het zeker ook geld.

Toen wij hier in Bleskensgraaf kwamen wonen, ben ik gestopt met de maandboodschappen. Ik heb er een tijdje over gedaan, voordat ik mijn draai gevonden had als het over boodschappen doen gaat. Wij wonen precies tussen Bleskensgraaf en Molenaarsgraaf in. In Bleskensgraaf is er een kleine buurtsuper, een Spar. Die winkel is verrassend compleet, maar ook wel heel prijzig, voor een gezin. In Molenaarsgraaf zit een Jumbo. Daar valt meer te kiezen en het is er ook wel goedkoper. Toch kom ik er niet zo graag. Op de één of andere manier vind ik er de sfeer niet fijn. Al snel ontdekte ik de Aldi in Sliedrecht. Ok, dat is even rijden, maar dat ben je snel gewend als je wat buitenaf woont. Die Aldi heb ik helemaal omarmd. Heerlijk basic en natuurlijk ook voordelig. De groente-afdeling vind ik een minpuntje. Die stelt niet veel voor. Maar verder? Ik sjees er in een kwartier tijd doorheen en heb dan weer voor de hele week in huis. 

Sinds februari zijn wij nog maar met vijf (volwassen) personen. En het duurde even, voordat ik een redelijk budget voor mezelf had vastgesteld. Niet alleen moest ik wennen aan de in korte tijd flink veranderde gezinssamenstelling, maar ook moest ik meebewegen met de enorme prijsstijgingen, waar helaas het einde nog niet van in zicht is.

Maar ja. Het is hier al niet anders dan in vele gezinnen: er moet goed op de centjes gelet worden. Toen onze leverancier van gas en elektriciteit vorig jaar failliet ging, ging ons maandbedrag maar liefst bijna drie keer over de kop. Gelukkig was dat maar twee maanden. Daarna zakte het bedrag wel weer een stukje. Maar toch is het nog altijd anderhalf keer het bedrag, wat we vòòr die tijd neertelden en het is nog maar de vraag, hoe het zich verder ontwikkelt. Daarnaast natuurlijk de enorm gestegen brandstofprijzen (in mijn geval diesel, dus de grootste stijging) en dan voel je de gestegen boodschappenprijzen echt wel.

Ik had bedacht, dat ik voor de weekboodschappen een bedrag van 100 euro zou reserveren. Dat is voor 5 personen  niet echt veel. Maar er zijn ook dingen, die ik er niet van hoef te kopen. Brood bak ik altijd zelf van het meel uit de webshop. Ook koek bak ik vaak zelf. Ik maak zelf wasmiddel van zeepvlokken uit de webshop. En ook zout, suiker, kruiden,thee, afwasmiddel, zeep en shampoo komen uit de webshop. Dat scheelt alles bij elkaar natuurlijk een flinke slok op een borrel.

Wat koop ik dan bij de Aldi? Koffie, broodbeleg, kaakjes, groenten en fruit (in de winter; straks deels weer van eigen tuin), vlees (altijd met 30% korting en heel beperkt), vleeswaren (2 pakjes per week), vleesvervangers (alleen voor ´s zondags), kaas, sausen, zuivel, snacks, limonadesiroop, frisdrank (alleen voor in het weekend en voor als er aanloop is), chips, chocolaatjes (voor bij de zondagse thee), toiletpapier, vuilniszakken, vaatwasserblokjes, kattenvoer, ijs. Dat is het zo´n beetje.

We leven niet heel luxe, maar ook zeker niet sober. (Vind ik dan, want zo´n ´standaard´ is nogal persoonlijk.) We malen niet om merken, ik maak erg veel zelf en ben aardig creatief in de keuken. Op die manier lukt het wel met die 100 euro. En ik vind het heerlijk rustig om niet elke dag naar de winkel te hoeven. Gewoon doen met wat er is. Dan houd je tijd en geld over.

Het was hier verder een fijne werkdag. Het liep lekker in de webshop, maar toch had ik ook tijd om aan mijn kookboek te werken. Dat moet ook wel, want ja, die deadline, hè. Ik moest tussendoor even cupcakes bakken om er zeker van te zijn dat ik het recept, de baktijd en de oventemperatuur goed weergeef in het boek. 

Deze chaos moet een boek worden :-)

Vanmorgen was het hier erg regenachtig en ook gewoon koud! Eigenlijk had ik best de kachel willen aanmaken. Als ik hem vorige week niet zo mooi schoongemaakt had voor het nieuwe stookseizoen, had ik het gedaan. Maar nu vond ik het een beetje zonde. Vanmiddag knapte het op en aan het einde van de middag was het heerlijk om een rondje door de tuin te scharrelen.

Zag ik 10 dagen geleden het eerste bloemetje, vandaag kon ik de eerste peultjes plukken! Het was maar een handjevol. Maar wat een rijkdom ;-).



Om nog even voort te borduren op het uitkomen met je boodschappengeld, schrijf ik nog even over het bereiden van de avondmaaltijd. Ik stoofde vis. Gewoon van die diepvriesblokken koolvis. Dat is wel echt budgetvoedsel. Natuurlijk smaakt verse vis lekkerder en zijn er ook lekkerder soorten. Maar dit vinden we ook prima. Ik kookte er wortels bij. Bijna elke week gaat er een zak wortels in mijn boodschappenkar. Ook dat is budgetvoedsel. Zo´n zak van een kilo kost nog geen euro. Ik deed er een blikje maïs door en ook die eerste peultjes. Heerlijk! Rijst erbij en zelfgemaakte mosterdsaus. We hadden ook een toetje: een pak vanillevla met een 30% kortingssticker. 

Pas vanavond had ik tijd voor het dagelijkse blijmakertje. Vandaag was dat een rondje in de tuin. Ik zaaide turkse spinazie, die ik vorige week kocht.

Ik kreeg trouwens een pakje Nieuw-Zeelandse spinazie-zaad toegestuurd, van iemand, die over had. Hoe lief! Dat zaad ga ik eerst in een potje zaaien. 

Ik had wat perkgoed staan, wat uitgeplant moest worden. Het stond er alweer twee weken en daar knapt het niet van op. Dus maakte ik het strookje grond, waar het in moest, schoon. Dat stond vol onkruid. Tenslotte konden de plantjes er in. Ik hield nog een klein stukje strook over, dus ik ´moet´ nog een keer wat perkgoed bij kopen. 



Er is weer fijn een stukje buitenboel opgeknapt. Een écht blijmakertje!