maandag 30 mei 2022

M´n weekbudget

Zaterdag ging ik weer de weekboodschappen doen. Ik hoopte natuurlijk binnen m´n budget van 100 euro te blijven. Nee, ik loop niet al rekenend door de winkel. Ik neem gewoon wat ik nodig heb en let op afgeprijsde artikelen. En, warempel, het lukt me bíjna. De schade was 100,57!


Ik had binnen m´n budget kunnen blijven, als ik op het laatst dat traytje blikjes bier niet had genomen. Maar dat was een aanbieding en met de zomerweken voor de deur, wil ik een voorraadje bier in huis hebben. Niet dat dat hier nu zoveel gedronken wordt, maar als er op zaterdag een mannetje of 12 tot 15 frieten komt eten en een avondje blijft hangen, dan gaan er toch wel wat biertjes doorheen. Eigenlijk had ik een poosje geleden bedacht om maar weer eens zelf bier te gaan brouwen. Maar juist toen ik besloten had, om om te beginnen maar zo´n simpele bierkit te bestellen, ging de winkel, waar ik dat soort dingen altijd koop, failliet. Inmiddels hoorde ik, dat er iets van een doorstart was. Dus daar moet ik maar eens achterheen. Tot die tijd, doen we het maar met een aanbiedinkje hier of daar. Ik nam ook twee flesjes bier van het huismerk van de Aldi. Eens kijken, of de mannen dat te hachelen vinden. Én nog een 6-pack Heineken. Dat lust Willem graag.

Maar goed, al met al was ik zeker niet ontevreden. 

Ik krijg heel veel vragen over m´n weekbudget. Voor hoeveel personen dat is. Of ik daar alles van koop. Ook brood? Ook vlees? Ook groenten? enzovoorts. Mensen willen gaan vergelijken. Maar dat is toch wel erg lastig. Je bent al erg snel appels met peren aan het vergelijken. Het ene gezin van 6 personen bestaat uit twee volwassenen en 4 jonge kinderen. Het andere uit twee volwassenen en vier pubers. In het ene gezin zijn er nagenoeg nooit meeëters. In het andere gezin schuiven er vaak extra mensen aan tafel. In het ene gezin zijn er huisdieren en moet er diervoeding van gekocht worden. In het andere gezin zijn er twee luier-kinderen. In het ene gezin zijn er personen met (dure) diëten, in het andere gezin vindt men ´biologisch eten´ heel belangrijk.  Ga zo maar door. Staar je dus vooral niet blind op andermans cijfertjes!

Ook is het delen van zo´n weekbudget niet een soort wedstrijdje van wie er nu écht zuinig of sober leeft en wie best nog heel wat minder zou kunnen. Of wie gezonde voeding ervan koopt, of ongezonde. En ga zo maar door. 

Het leek me leuk om mijn eigen boodschappenlijstje te becommentariëren. Wie weet kan ik je op nieuwe ideeën, of inzichten brengen.

bavaria bier, 12 blikjes 6,59

Volgens mij geen super aanbieding. Maar voor mij wel handig om op voorraad te hebben. 

volle chocolademelk 0,99

Bij pannenkoeken drinken we traditioneel chocolademelk en/of yokidrink. De chocolademelk is gewoon merkloos en vinden we prima. Het is momenteel goedkoper om zo´n pak te kopen, dan om het van verse melk te maken.

river cola 1,5 liter 0,71

Cola/frisdrank hebben we altijd in het weekend. Ik zorg, dat er een paar flessen/pakken op voorraad staan in de kelder. 

volle yoghurt 1,05

Voor een voordelig toetje. Ik maak met horrels ook wel zelf yoghurt. Voor de prijs hoef je dat niet te doen. Maar het is wel erg lekker. Hoewel de volle yohurt van de Aldi ook prima is. Soms eten we ook weleens yoghurt met muesli als ontbijt. Zelfgemaakte toetjes zijn bij ons bijvoorbeeld custardvla, rijstepap, griesmeel.

heineken pils, 6 flesjes 3,97

voorraad

2 verse volle melk 2,10

Volle melk hebben we graag in de koffie. Ik nam het een poosje bij de melktap. Maar vreemd genoeg schuimt die melk niet. En de verse, volle melk uit de winkel wèl. Dus tegenwoordig maar gewoon uit de supermarkt.

1 cassis 1,5 liter 0,99

voorraad

2 lemon cactus 1 liter 1,18

voorraad. In de winkel stond: 2 flessen voor 1 euro. Heb me dus voor 18 cent laten oplichten!

1 bosvruchten siroop 2,59

gewone limonadesiroop voor gewone dagen. We hebben altijd verdunde limonade, water en water met steviadruppels in de koelkast. En als het erg warm is, water met citroen of munt. 

chilisaus 0,95

Voor bij kip, of bij loempia´s en ook wel op brood met kaas/pindakaas/worst. Luxe larie ;-).

2 flesjes pils, de goedkope van de aldi. 0,70

Hopelijk vinden ze het lekker (genoeg) :-)

2 verse halfvolle melk, can 2 liter 3,90

Er wordt niet zoveel melk gedronken bij ons. Maar dit is dus voor af en toe een glas voor die en gene. Of om brinta of havermout of zo iets mee te maken. Of om witte saus mee te maken. Enzovoorts.

vegetarische burgers, vier stuks, diepvries 2,29

Op zondag eten de vegetariërs een vleesvervanger. Meestal koop ik ze vers. Maar diepvries zijn ze voordeliger.

roomijs pistache 2,19

Henk wilde graag een ijsje, toen we aan het winkelen waren. Bij het ijsboertje waren ze 2,20 per stuk en we waren met z´n drieën. Dat vond ik echt te gortig. Dus beloofde ik thuis ijs. Een bak van 2,19 waar wel 6 ijsjes uit geschept konden worden. Ping ping kassa.

fruitfris tropical 0,79

Dit is nep-taksi. Ook dit soort drinken is er alleen in het weekend. Het valt bij ons allemaal onder de noemer ´frisdrank´.

gezeefde tomaten 0,55

Tomatenpuree is voordeliger. Maar zo´n pakje gezeefde tomaten vind ik toch weleens gemakkelijk. Als basis voor een snelle pizza- of pastasaus bijvoorbeeld.

italiaanse strooikaas 2,99

Met zo´n bus strooikaas doen we wel even. We gebruiken het alleen over de pasta. Ik heb het niet standaard in huis. Als we het op tafel hebben, is dat luxe.

tomatenblokjes, blik 0,49

Net als de gezeefde tomaten: handig om in huis te hebben. Ook bijvoorbeeld om mee te stoven met vleesgerechten. Van de zomer hoop ik wel weer eens mijn slag te kunnen slaan met voordelige tomaten, of tomaten uit eigen tuin. Dan kan ik een voorraadje wecken. Voor nu heb ik dat niet meer in de kelder staan.

osaka mix 2,25

Dat is een zakje van die gekruide rijstsnacks/zoutjes. Elke week neem ik ongeveer drie stuks chips/zoutjes/o.i.d. mee. Standaard hebben we op vrijdagavond ´chippies´. Maar ook op zaterdag of zondag komen die regelmatig op tafel. Zeker wanneer er aanloop is.

kattensnacks 1,49

snoepjes voor Muck

goudse kaas 48+ jong belegen, 1 kilo 7,99

kaas is erg duur geworden. We hebben het nog wel standaard in huis, ook al is het ´fabriekskaas´.  Als alles nog duurder wordt, zal dit wellicht ook een op=op-product worden. Vroeger hadden we ook altijd maar 1 stuk kaas per week. 

broccoli 1,19

Dit is een struik van 500 gr. Te weinig voor een maaltijd. Maar we eten het in combinatie met bijvoorbeeld wortels of sla. 

speculoospasta 1,79

verwennerijtje voor mezelf

nacho chips 1,19

bbq minikriel 700 gr. 0,79

om deze week een keer een baketray mee te maken

peren conference bak 1,49

nog enigszins betaalbaar fruit

kipgehakt voor op brood 1,79

kalkoenfilet voor op brood 1,49

We hebben altijd maar 2 pakjes vleeswaren per week. Het is nu niet het allergezondst en ook nog eens duur. Dus gebruiken we het met mate

kastanjechampignons 250 gr 0,99

Die gaan waarschijnlijk ook in de baketray. Lekker! Was een aanbieding. Kastanjechampignons vind ik lekkerder dan witte champignons. Bovendien slinken ze veel minder.

kipfilet 1 kilo 7,79

Aanbieding. Hier eten we drie keer van.

biologische agavesiroop 2,56

we doen heel lang met zo´n flesje. Maar nu was het toch op. Ter afwisseling van honing en soms gebruik ik het ook bij het bakken

mentos 6 rollen 2,20

snoepjes voor zondag

gelderse rookworst 1,39

om op voorraad te hebben voor als ik voordelig vlees wil in een baketray, in captains dinner, in soep, in linzenschotel, in pasta of wat dan ook

tomatenketchup 0,95

gewoon merkloos

groenteschotel holland 1,59

gemengde diepvriesgroenten

digestives biscuits chocolade 0,89

voor bij de koffie of thee, als ik niets zelf gebakkens in huis heb

leverworst 1,39

voor de hond. Elke dag een schijfje, als hij de bench in gaat.

kaassoufflé´s zes stuks 1,29

vega snack voor bij de zaterdagse frieten

trekbandzakken 15 stuks 1,25

waarschijnlijk zijn ze zonder trekband voordeliger. Maar gemak is ook wat waard. Ik vind ze handig. Volgende keer eens kijken, hoeveel het eigenlijk scheelt, als ik ze zonder trekband zou kopen. 

chocopops 1,69

ongezonde cereals, waar Henk dol op is. Meestal eet hij ze op zaterdag of in de vakantie.

2 koffie 500 gr 6,98

schrikbarend duur geworden. Ik heb een aardig voorraadje, dus zou in dure weken (met verjaardagen ofzo) ook wel een keer over kunnen slaan.

humus 1,29

zelfgemaakt vast goedkoper. Maar het wordt bij ons niet heel veel gegeten. Dus beter een klein bakje vers kopen, wat op gaat. Vooral als vegetarisch broodbeleg.

pindarotsjes 1,69

altijd een chocolaatje bij de zondagse thee

botersla, 0,89

Lekker! En zolang ik nog geen sla van eigen tuin heb, wordt het dus gekocht. Elke week eten we wel een keer sla.

gevulde koek 1,37

ook weer voor als ik te lui ben voor zelf bakken. 

bakje salade 1,09

altijd 1 bakje per week, steeds iets anders.

zak wortelen 0,79

voordelige groente. Een zak voerpeen is voordeliger, merkte iemand op. Dat is inderdaad zo. Meestal weck ik wel een keer in de winter een hele zak voerpeen. Dat is dan voor hutspot of wortelstoemp. Momenteel heb ik niets meer op voorraad en is zo´n kilozak ook goed.

ribbelchips naturel 1,09

roombrie 1,19

voor op een stokbroodje, of voor in de sla of de pasta. Een puntje brie is een handige smaakmaker. Is wel heel veel duurder geworden de afgelopen tijd! Ik koop ook weleens van die goedkope kruidenkaas (garlic) als smaakmaker.

jokertjes zoet (drop) 1,49

ik koop 1 zak snoepjes per week. Op = op

pakje toastjes 0,75

bananen 0,94

momenteel eten we niet zoveel fruit. Ik heb wel altijd appels in huis. En ik kijk m´n aardbeien zo´n beetje rijp.


komkommer 0,89

Nou, dat was hem. Brood bak ik zelf, dus dat vind je niet op deze lijst terug. Vlees eten we ongeveer 4 keer per week en dan minimaal. Groenten had ik deze week niet zoveel, maar heb ik nog in de vriezer en in potten. Ook lag er nog een bloemkool en heb ik rabarber en peultjes van de tuin. Deze keer had ik bijvoorbeeld weinig broodbeleg, geen margarine, geen eieren. Een volgende keer heb ik dat juist weer wèl. 

O ja. En ik haal ook e.e.a. uit m´n webshop. Dat heb ik vorige keer ook genoemd. Bijvoorbeeld zeepvlokken om zelf wasmiddel mee te maken. Vanmorgen heb ik juist weer een emmer gemaakt.


In m´n moestuin wordt het steeds leuker en mooier. Moet je die prachtige bieslookbloemen eens zien!


Als er vrijdag een live is, loop ik misschien wel weer een rondje door de tuin. Ik heb m´n bonenstokken weer neergezet en er de eerste bonen bij uitgeplant. En om de drie dagen kan ik nu een bakje peultjes oogsten. Zo leuk!