vrijdag 20 mei 2022

Blijmakertjes

Ik heb bedacht om die dagelijkse ¨klusjes waar ik blij van word¨, gewoon ´blijmakertjes´ te noemen. Zeg nu zelf, wat klinkt fijner: ¨Ik heb vandaag een extra klusje gedaan.¨ Of: ¨Mijn blijmakertje vandaag was .....¨ Precies. Dat laatste is gewoon stukken positiever. Die houd ik er in.

Goed. Dat gezegd hebbende: Mijn blijmakertje was vandaag mij schone houtkachel. Tot voor kort hadden we hem nog elke dag aan. Maar ik mag toch hopen, dat hij nu voor een paar maanden uit kan blijven. Hij stond daar nog wat treurig, met een beroet raampje en een leeg houtvak. Dus poetste ik het raampje, haalde het as van het rooster, kieperde de asla leeg, vulde het houtvak en het stookvak en de houtmand en haalde tenslotte een doekje over de buitenkant. Als dat geen heerlijk blijmakertje is!!



Het was verder een gezellige, ietwat rommelige vrijdag.

Het begon er al mee, dat Dirk al vroeg aankwam. Hij was bij de notaris geweest, omdat vandaag de overdracht van zijn huis was. Die notaris zit hier één dorp verderop en Dirk had besloten om de rest van de dag bij ons te komen werken. Gezellig hoor.

Om een uur of tien kwam Maria ook. Zij werkt op vrijdag in de webshop. En Jan was de hele dag thuis om eens uit te zieken. Hij is al de hele week verre van fit en hoest als een zeehond. Vrijdag is ook de dag, dat Willem in de webshop werkt. Zodoende zaten we even over tienen met z´n vijven op het terras aan de koffie.

We waren na de koffie net goed en wel aan het werk, toen er een wagen van een koerier voor ons huis stopte. Willem vroeg, wat er gebracht ging worden. Maar ik wist van niets. Willem liep dus naar buiten om te informeren, of die meneer wel bij ons moest zijn. Jawel hoor. Hij was goed. Hij kwam pannendeksels brengen. Ok. Ja, die hebben we een maand of twee geleden in China besteld. Het is normaal, dat het circa 45 dagen duurt, voordat zo´n bestelling bezorgd wordt. Maar het is wel een beetje raar, dat je dan geen bericht krijg, als de zending geleverd gaat worden. Maar goed. Het bleek trouwens ook niet de hele bestelling te zijn. We hadden 1000 deksels besteld en ze kwamen er nu 600 brengen. Wanneer de rest komt, is nog een raadsel. Het waren 30 grote dozen, verdeeld over twee pallets. En die werden door de koerier vakkundig met een pompwagen naar binnen gereden. Maar, heu, zo heel veel ruimte hebben we niet. Als we hadden geweten, dat die dozen vandaag bezorgd zouden worden, hadden we natuurlijk wat ruimte kunnen maken. Maar dat was niet gebeurd. De dozen stonden heel onhandig, middenin de loop. Ik wilde ze daar zo snel mogelijk weg hebben. Dus heb ik de dozen één voor één naar de lift gesjouwd, want ze moesten naar boven. Boven stond Maria, die de dozen uit de lift tilde. Zij mocht van mij niet sjouwen, dus de dozen staan nu bóven ´in de loop´. Dat is niet zo erg, want vandaag werd er toch niet ingepakt. En voordat het maandag is, zal Willem de dozen voor ons wel op hun plaats zetten.


Tussen de bedrijven door was ik brood aan het bakken, want dat was helemaal op. En tussen de middag zou ook Wim komen lunchen, zoals hij dat elke vrijdag doet. Ouderwets: een lunch voor zes personen :-). En dat vers gebakken brood liet iedereen zich prima smaken. We draaiden er dus even een heel brood van 1200 gram doorheen :-).

Na de lunch deden Maria en ik de vrijdag-live op insta. We bakten vandaag muffins. Het was heel leuk om zo even spontaan aan het bakken te gaan. 


Na de live heb ik tot een uur of half vier keihard en geconcentreerd aan het kookboek zitten werken. Ik krijg mijn streefdoel deze week niet af, maar ben toch wel weer een stukje gevorderd. En het is gewoon super leuk om te doen.

Aan het eind van de middag hielp ik Maria met het afmaken van de web-orders. We waren net op tijd bij de post.

Vanavond waren we, zoals meestal op vrijdagavond, bij Willem z´n moeder. Al met al was het een lekker afwisselend dagje. Net zo afwisselend als het weer vandaag. Morgen wordt er droog weer voorspeld. Dan hoop ik lekker buiten aan de slag te kunnen gaan. Ik kijk er al naar uit.