woensdag 3 mei 2023

Voorjaars-blijdschap

Er zijn mensen, die elk jaar last hebben van voorjaarsmoeheid. Dat lijkt me heel naar. Dan is het een stuk leuker om ´last´ te hebben van voorjaars-blijdschap! Met het mooie weer van de afgelopen dagen kwam die blijdschap vanzelf bij me naar boven borrelen. Heerlijk dat licht, de zon, die hogere temperaturen, het buiten koffie drinken, het rommelen in de tuin!

De leeuwenbekjes staan nu ongeveer een weekje buiten. Beschut in een grote kweekbak, groeien ze prachtig op. Ik ben er helemaal weg van.



Maandagavond, na het eten, stelde ik aan Willem voor, om een rondje te gaan fietsen. Even genieten van de polder. De paardenbloemen zijn al een eind uitgebloeid.


Het uitbundig gele koolzaad neemt het stokje over.



Hans en Henk hebben maandag een groot deel van de dag rond de deur gewerkt. De beukhaag in de voortuin is aangepakt. Er moest nog een stuk aangeplant worden, maar er moesten ook planten van vorig jaar vervangen worden. De haag staat er nu strak in. Nu maar hopen dat alle planten goed aanslaan. Er ligt veel puin in de grond voor ons huis. Dat is van de boerderij, die vóór onze boerderij op deze plaats stond. Daardoor is het lastig om er iets moois van te maken. De beukhaag is ervoor bedoeld, dat de kleinkinderen straks niet de weg op kunnen rennen, als ze wat groter zijn. En verder is het ook wel mooi, als de auto´s op de parkeerplaats voor ons huis een beetje aan het zicht zijn onttrokken, als we van binnen naar buiten kijken.


Gisteren heb ik voor het eerst een serieus portie rabarber geoogst.


Wat een reuzenbladeren! Ik gooi de bladeren niet weg, maar leg ze onder de rabarberplanten op de grond. Daar kunnen ze rustig vergaan en wordt de aarde weer een beetje gevoed.
Na het wassen en snijden bleek ik ruim drie kilo te hebben.


Ik heb er moes van gekookt en het grootste deel geweckt. De rest ging in een pot in de koelkast. Dat komt deze week wel op. 



Ook een deel van de avondmaaltijd kwam van de tuin. Ik oogstte een paar preien, om een heerlijke preischotel te maken.



Vandaag zijn Maria en ik zo´n beetje de hele dag bezig geweest voor de Terdege Zomerfair. Die lijkt nog ver weg (in juli), maar het vergt een enorme voorbereiding. Dus nu het niet zo heel druk met bestellingen was, hebben we mooi een paar uur ´gefaird´. We hebben alles uitgerekend wat we aan kruiden nodig hebben en dat besteld bij de leverancier. Ook staan de eerste bakjes ingepakte kruiden al klaar. En vanmiddag maakte ik de planning van de lezingen/workshops helemaal af.

We hebben een speciaal fairschrift. Daar staat alles in, wat we vorig jaar hebben meegenomen. Maar we hebben er ook in opgeschreven wat we tekort kwamen en waar we veel te veel van hadden. Dat scheelt nu een hoop denkwerk.

Vanavond zijn we nog even bij Wim wezen kijken. Die is zijn overkapping en zijn straatwerk aan het vernieuwen. Het is heel leuk, dat de broers elkaar bij zo´n klus helpen. Leendert helpt bij het timmeren en heeft ook de prachtige eiken balken en planken geleverd (alles zelf gezaagd uit boomstammen). Koos helpt bij het straatwerk. Dat is weer een mooie ´ruilklus´, want Wim heeft Koos geholpen met een kapotte auto. Hans en Henk hebben er ook al het één en ander gedaan. Samen sta je sterk. Zéker als je allemaal zo je eigen vakgebied en kwaliteiten hebt. En daarbij geeft het ook nog een hoop gezelligheid.

De boeren zijn al drie dagen als een malle aan het maaien, schudden en persen. We hebben op de terugrit bij Wim vandaan nog even staan kijken. In de vallende schemering, bij volle maan, was het nog één en al bedrijvigheid. Snel, snel! Vrijdag komt er weer regen!




Voor mij staat er morgen een tuin-dag op de planning. Maar het hoeft niet snel, snel :-).  Alleen wil ik wel graag vroeg beginnen. Er moet onkruid rond de bijenkasten gewied worden. Dan kan ik het beste doen, vóórdat de bijen gaan vliegen. Precies waar de kasten staan, heb ik een hoek met haagwinde. Weg krijg je dat niet. Maar ik wilde het wel een beetje beheersbaar houden. Ik ben benieuwd of me dat deze zomer gaat lukken.