woensdag 27 februari 2019

Soep!

Eind vorige week kwam er een telefoontje van de groenteboer: ¨Heb je misschien interesse in soeppakketten?¨  ¨O ja, best hoor, daar kan ik wel wat mee,¨ was mijn antwoord. En even later kwam Ria in d´r caddy aan gesjeesd. Ik riep naar Jan, dat hij even de deur moest opendoen en kijken, of hij helpen kon. Ik hoorde wat geklapper van kratten en even later vloog Ria de straat weer uit. Toen ik een poosje later eens ging kijken, wat er precies was neergezet, bleken dat een paar kratten vol van die semi-kant-en-klare groentesoep-pakketten te zijn. Ik heb ze niet geteld, maar het waren er wel een stuk of dertig, denk ik. Nou Teun, stroop je mouwen maar op. Ha, ha.

De pakketten waren officieel een dag of twee over de datum. Maar dat loopt natuurlijk zo´n vaart niet. In elk pakket zat: 1 flinke ui, 1 of 2 winterpenen, 2 preien, een stuk bloemkool, een paar takjes peterselie, een paar takjes selderij en 2 bouillonblokken. De werkwijze voor soep was uitermate simpel: alle groenten schoonmaken en in blokjes/stukjes/roosjes snijden. Water aan de kook brengen, bouillonblokken erbij, groenten erbij, klaar. Ja, ja, en dan ook nog een serieuze handleiding erbij, hè :-))). Het is echt zonde, als je dan ziet dat zoiets in een stevige plastic bak is verpakt en het geheel ook nog weer in plastic folie. En als zoiets dan over de tht-datum is, wordt alles vernietigd, omdat het teveel werk is om de boel uit te pakken. 

Ik hoefde natuurlijk niet van alle pakketten soep te koken. Ik heb een paar pakketten opengemaakt en er de bloemkoolstukken uitgehaald. Dat was prima voor een maaltje met bloemkool. De uien en preien uit die pakketten heb ik inmiddels ook opgemaakt en de wortels gingen naar de konijnen en de cavia. Hadden die ook feest. Een aantal pakketten gaf ik weg. Van een aantal pakketten kookte ik soep, waar we al een paar dagen heerlijk van smullen. Ook ging er een grote pan soep naar Maaikes werk.



Als je met het pakket basis-groentesoep maakt, kun je natuurlijk zelf variëren. Soepballen erbij, vermicelli erbij, wat roods (paprika) erbij, een restje sperzieboontjes marcheerde ook prima, enzovoorts. De basissoep, die je precies volgens de aanwijzing maakt, bevat enorm veel groenten: 800 gram op anderhalve liter bouillon. Maria en ik vinden dat heeeeeerlijk. Voor de anderen kan de soep best verdund worden met nóg eens anderhalve liter bouillon. Dan is hij nog gevuld genoeg. 

Het schoonmaken van de groenten is een gezellig werkje. Maria en ik doen het samen. We zitten dan aan de tafel, muziekje aan, en gaan met die banaan. Gisteren hebben we zelfs een uurtje aan de tuintafel zitten werken. Het was zulk heerlijk weer. Dat konden we niet zomaar aan ons voorbij laten gaan!






Om door mijn voorraad pakketten te komen, heb ik flink wat potten basis-groentesoep geweckt. Wel 20 potten! Die staan nu fijn voor het grijpen op de plank en ik kan op het moment dat ik een pot openmaak bedenken welke variant ik ermee maak. Wat een rijk gevoel!







Omdat mijn voorraad weckpotten eindig is en ik nog potten voor andere dingen nodig heb, heb ik ook mijn voedseldroger ingezet. Er past ongeveer 3 kilo soepgroente per keer in en na droging houd je dan 300 gram over. Dat is nog eens een compacte vorm van bewaren! 




Ik heb inmiddels dik 6 kilo schoongemaakte groenten gedroogd: de inhoud van 8 pakketten. Langzaamaan gaat het einde in zicht komen. We kunnen voorlopig soep eten. En soep. En soep. En ook nog soep. Groentesoep!