woensdag 24 juli 2019

Zomer19-journaal#2

Genoot ik gisteren om 22.45 van de zon die mooi rood onderging, vanmorgen om 5.04 genoot ik van de zon die mooi rood opkwam :-).


Wat houd ik van die lange, lichte dagen! Ook al kun je al goed merken, dat de langste dag alweer een maand geleden is. Jammer!

Het beloofde een warme dag te worden en ook later deze week is er zeer warm weer voorspeld.


De bijen hingen vanmorgen om 5 uur al rond de vliegopening van de kast. Ik besloot om nog vòòr de zon op de kasten zou schijnen een inspectie te doen.



Maar eerst had ik ander werk. M´n mailbox leeg maken en nu het in huis nog lekker koel was, deed ik meteen m´n dagelijkse portie strijk.




Toen ik naar boven liep om de strijkmand te halen, zag het er buiten alweer heel anders uit, dan een uur daarvòòr. Kijk, daarom ben ik ook graag zo vroeg op. Je ziet de dag geboren worden! Nu lag er een sprookjesachtige deken van mist over de weilanden.


Weer een uur later was het tijd voor ontbijt voor twee. Willem lag nog lekker te slapen, maar wilde voor een kommetje havermout zijn ogen wel open doen :-).

Na het ontbijt trok ik mijn imkerpak en handschoenen aan en ging aan de slag in de bijen.


Van twee volken zat de honingkamer bomvol en de honing was bovendien helemaal verzegeld. Dat wil zeggen, dat de honing goed ingedikt is en dat de bijen er vervolgens een dekseltje van was op gemaakt hebben, zodat de honing schoon en goed bewaard kan worden. Dat is ook het moment, dat de honing goed is om geoogst te worden. Meestal leg ik dan een bijenuitlaat tussen de honingkamer en de broedkamers. De bijen kunnen daar doorheen om uit de honingkamer te gaan, maar kunnen niet meer terug. Eén voor één gaan zo de bijen dan uit de honingkamer en als je na een dag of 2 gaat kijken, is er bijna geen bij meer te bekennen daar. Maar ik heb maar 1 honinguitlaat en er waren twéé honingkamers en maar een paar dagen de tijd (want volgende week is de fair). Ik besloot daarom de honingramen één voor één van bijen te ontdoen (die schud je er soort vanaf). Twintig ramen is dan best nog wel even een werkje en ik kreeg het smoorheet in m´n imkerpak. Maar ja. Eindelijk was ik dan toch klaar en ik zette de honingkamers binnen, met het plan om vanavond honing te gaan slingeren. Fijn vooruitzicht!!




Eerst was er ander werk te doen. Ik had gisteren bij de groenteboer aardig wat kastanjechampignons gescoord en ik besloot een grote pan soep te maken. Lekker als lunch, maar vandaag zou er ook maar gewoon soep met brood als avondeten zijn. Met dat warme weer is er niet zo heel veel eetlust. Maar soep is altijd lekker.



Er moest ook brood gebakken worden. Op dinsdag is het ´moerman-dag´. Dan bak ik Moermanbrood voor twee vrouwen uit onze gemeente. Vandaag hoefde ik maar één Moermanbrood te bakken en bakte ik er meteen maar twee voor onszelf.


De ochtend vloog voorbij. En de soep bij de lunch smaakte heerlijk. Zeker met een stuk stokbrood wat nog van gisterenavond over was.


Er was nog meer keukenwerk: Ik moest nog Lamme Teun (advokaat) maken voor de webshop. Maar ik had niet genoeg eieren. Jan wilde wel even er om gaan. Maar dan wel in ruil voor een ritje heen-en-weer naar Ridderkerk later op de middag. Jan moest namelijk voor een halve minuut naar de orthodontist en had niet zo heel veel zin, om daar een uur voor op de fiets te zitten. Prima hoor. Taxi Mama rijdt wel :-).

Snel klapte ik Lamme Teun en maakte de webshopbestellingen klaar.


Nog voordat ik klaar was met Lamme Teun maken, kreeg ik telefoon van de makelaar. Ze hadden een bezichtiging ingepland voor ... morgenochtend 10 uur. OEF! OEPS! Dat betekende: mijn planning omgooien. Want voorafgaand aan zo´n bezichtiging moet er uiteraard opgeruimd en gepoetst worden. Ik weet niet of elke huisverkoper daar even consciëntieus in is, maar ik houd me graag aan de tips en aanwijzingen van de makelaar. En dat is toch een flinke waslijst: schone ramen, netjes opgemaakte bedden, leeg aanrecht, geen zichtbare wasmand, geen persoonlijke items, lege kapstok enzovoorts enzovoorts. Ik wil graag bekennen, dat ik het steeds een flinke klus vind. Maar goed. Alles voor de goede zaak. We willen natuurlijk ook wel graag ons huis verkopen. Niet gezeurd, niet getreurd, maar gáán.

Eerst dus naar de ortho en naar de post. En wat was ik blij met die geplande gemakkelijke soep-maaltijd!

Rond etenstijd kwam Maaike thuis van vakantie. Ze was met het gezin van haar vriend naar Zeeland geweest. We namen de tijd om lekker even bij te kletsen. Daarna gingen we aan de slag met de poetserij. Met z´n tweeën schoot het lekker op!

Na de koffie was het gedaan met de poetserij. Althans, met die van mij. Maaike en Maria hebben tot een uur of 9 nog even lekker door gesjeesd. Voor mij begon het slingerfeest! En ook voor neefje Henk, die er speciaal voor gekomen was. Hij mocht dan ook draaien, wat hij vol overgave deed.

Voordat er geslingerd werd, verwijderde ik met de ontzegelvork de wasdekseltjes van de raten.


Daarna gingen de ramen in de slinger.


Ik ben tot half 11 bezig geweest, maar had dan ook een mooie oogst. Een hele emmer vol!




Steeds kwam er iemand langs, om éven te proeven. Vers geslingerde honing is zóóóó lekker!!

Willem hielp me nog even met het schoonmaken en op z´n plaats terugzetten van de slinger. Fijn! Want ik was het best zat. Intussen poetste ik alle gereedschappen goed schoon en verwijderde alle honingdruppels van het aanrecht en de vloer. Anders hebben we morgenochtend een mierenfeest, vrees ik. Daar zit ik nu even niet op te wachten...