dinsdag 18 juli 2023

BBQ, de doop van Eva en naar de fair!

Zaterdagochtend heb ik eerst voor de bijen en de kippen gezorgd. De komende twee weken heb ik daar niet echt tijd voor. Ik deed een inspectie bij de bijen, om te kijken of alles daar goed ging. Of ze nog voldoende ruimte hadden, bijvoorbeeld. 

Van één volk verwachtte ik, dat ik er een broedkamer bij moest plaatsen. Maar ik had geen broedkamerramen meer. Daarom zat ik zaterdagochtend al heel vroeg wasplaatjes in broedkamerramen te smelten.


Uiteindelijk waren de ramen niet nodig. De bijen hadden nog voldoende ruimte. Naar de bijen hoef ik nu de komende twee weken in elk geval niet meer om te zien.

De kippen kregen een heerlijk schoon hok met een dikke laag strooisel. Als die verder elke dag gewoon hun voer en schoon drinkwater krijgen, dan is dat verder ook helemaal ok.

Het was alweer tijd voor het ontbijt! Havermout met perzik en bessen. Oeh, wat lekker.

Na het ontbijt kwam Maria. Op zaterdag is ze altijd vrij, maar vandaag zouden wij samen alles gaan inpakken voor de workshops/lezingen, die ik op de fair ga geven. Er waren nog heel veel losse eindjes. Maar op deze rustige zaterdagmorgen konden we ons goed focussen en kwamen we een heel eind.

In de middag moest ik nog even hard draven om ons huis netjes te krijgen voor de zondag. De was en de strijk werkte ik weg en om half 5 sjeesde ik naar Sliedrecht voor mijn wekelijkse boodschappenrondje bij de Aldi. Ik had deze zaterdag verder een makkie, want onze snackbar was gesloten. In plaats van een horde kinderen en kleinkinderen van patat en snacks te voorzien, werden Willem en ik eens heerlijk bediend. We waren bij Wim en Geertje uitgenodigd voor een BBQ. Dat was Willem z´n vaderdagkadootje van Wim en Geertje. Hoe leuk was dat! Henk mocht ook mee, anders zat hij maar alleen thuis. Wat zijn we heerlijk verwend! We hebben echt een avondje herinneringen gemaakt.

Zondag stonden wij wat vroeger op dan normaal. Op deze dag zou Eva (van Leendert en Thea) gedoopt worden. Zij gaan in Alblasserdam naar de kerk en de dienst in hun kerk begon al om half tien. Om kwart voor 9 kwam Wilma, want die zou ook meegaan. En even later reden we weg. In de hal van de kerk werden we verwelkomd en er werd gezegd, dat de voorste vier banken gereserveerd waren voor familie en vrienden. Dat was fijn. We hadden zo een mooi plaatsje, waar we het goed konden zien.

De tekst die Eva bij haar doop meekreeg was: Want wie Mij vindt, vindt het leven en verkrijgt de goedgunstigheid van God (Spreuken 8 : 35)

Al met al was het zodoende een wat andere zondag dan gewoonlijk.

Maandagochtend begon mijn dag met het bakken van voorbeeldbroden voor de fair.


Terwijl de degen stonden te rijzen, kon ik mooi nog even de tuin in. Voor de zekerheid gaf ik alles nog maar een plensje water en natuurlijk wiedde ik nog een stukje. Ik bewonderde de appels aan het appelboompje.


De laatste bestellingen van de webshop moesten klaargemaakt worden. De komende twee weken verzenden we niets. Pas toen alle pakjes klaar stonden, konden eindelijk de allerlaatste spullen voor de fair ingepakt worden.

Maria was er en ook Jelinde was van de partij. Willem en Henk gingen alvast met een volgeladen caddy naar Baarn, waar de fair wordt gehouden. We hadden een grote auto gehuurd, maar een collega van Willem had gezegd, dat je daar maar 800 kilo mee mocht laden. Wij hadden hier veel meer klaarstaan. Dus hadden we bedacht, dat Willem vast één vrachtje weg zou brengen. Het was ook wel handig, dat hij dan vast kon zien waar het was enzo.


´s Middags haalde Willem de huurauto


en hadden wij intussen alles klaarstaan, wat daar in moest.


Maar het inladen zouden we vanmorgen pas doen. We hadden echt genoeg gesjouwd!

In de avond was ik nog druk met het laatste administratiewerk. Willem leukte het voor me op, door piano te spelen :-).


Na een kort nachtje was ik weer in de benen. Vandaag een keer geen tuin op de vroege morgen. Ik had nog wat huishoudelijk werk op de planning staan, voordat Maria en Jelinde zouden arriveren om de wagen te laden.

Het was toch wel een feestje hoor, om al die ingepakte spullen in de auto te zetten en eindelijk ons huis terug te krijgen. Wat een zee van ruimte hebben we ineens :-).

We hebben de lading verdeeld over de huurauto en de caddy. Zo wisten we zeker, dat er niets overbeladen zou zijn.


Na een voorspoedige rit kwamen we bij kasteel Groeneveld in Baarn aan. Wij staan daar in het souterrain. Dat is toch geweldig?


De auto ging weer open en alles werd uitgeladen.


En toen begon de enorme klus van het inrichten van de shop! Er stonden al zes wandrekken voor ons klaar. Twee moesten nog in elkaar gezet worden. Dat ging Willem doen. En daarna werd krat na krat uitgepakt en vond alles een plaatsje.








We kwamen schapruimte te kort, maar hebben dat opgelost door kratten op te stapelen en daar soort tafels mee te maken. We kregen vellen kadopapier van de Terdegeshop, die boven ons zit. Daarmee konden we de kratten mooi verdoezelen. 

Er moeten nog wel een paar dingen aangepunt worden. En de workshopruimte, die tegenover de shop is, is ook nog lang niet klaar. Maar dat komt morgen wel, bij leven en welzijn. Eerst maar eens een poosje tegen de binnenkant van m´n ogen gaan kijken!