zaterdag 15 juli 2023

Buffelen

En toen was het vrijdagochtend en moest er nog een dagje gebuffeld worden :-). Maar eerst de dag maar beginnen in de tuin.

Kijk, elke dag groet ik Japie Krekel even. Zie je hem zitten?

Hij woon al wekenlang in het topje van een broccoliplant. ¨Hoi Japie! Goedemorgen!¨


Dit jaar heb ik als experimentje twee emmers met aardappelplanten. Ik heb twee uitlopende aardappels in stukjes gesneden en de stukjes met een ´oog´ in de emmers gedaan. Steeds als de planten boven de aarde uitpiepten, kieperde ik er een laagje aarde over. De emmers zijn nu vol en de planten staan er mooi bij. In de ene emmer staan de planten in bloei, in de andere in  de knop. Ik heb de stukjes aardappel op 1 juni gepoot. Het duurt ongeveer 100 dagen tot je aardappels hebt. Ik moet dus nog een poosje geduld hebben, voordat ik weet of dit experimentje geslaagd is.


Ik wiedde het puntje moestuin bij de rabarberplanten. Daar was ik snel mee klaar. Wat nu? Gieten vond ik niet echt nodig. Ik heb alleen de tomatenplanten en komkommerplanten bij de stengel water gegeven. Allemaal anderhalve liter met een beetje vloeibare mest. Ik denk dat ze dat wel kunnen gebruiken, nu ze middenin een topprestatie zitten.

Om ook in de herfst en zelfs in de winter nog wat te kunnen oogsten, moet je natuurlijk wel blijven zaaien. Ik had twee zakjes zaad liggen van groenten, die ik nog niet eerder heb geteeld. Snijkool en Tsoi Sim. Die Tsoi Sim had ik in het voorjaar binnen gezaaid. Hij kwam prachtig op en groeide als kool (wat het dan ook is!). Maar bij het uitplanten is het misgegaan. Er is precies niets van terecht gekomen. Nu gaat hij in de herhaling en zaai ik meteen buiten. Sommige planten kunnen er niet goed tegen om overgeplant te worden. Wie weet lukt het nu prima zo.



Ik verschoof de loopplankken tussen de bloemkolen en de courgettes een stukje, zodat er ruimte kwam voor het nieuwe zaaisel.


Met behulp van een oude bezemsteel maakte ik een mooi geultje en zaaide op het eerste stuk de snijkool en op het tweede stuk de Tsoi Sim.


Ik strooide daarna het geultje dicht met een beetje potaarde. Dat doe ik altijd zo, omdat je dan goed kunt zien, waar er iets gezaaid is. 


Daarna liep ik deze punt moestuin nog even na. Als je het bijhoudt, is het wieden snel gedaan. Als ik bezig ben, zit Muck vaak in de buurt en kijkt lekker toe. Gezellig hoor.


Het was weer ontbijttijd, voordat ik er erg in had. Ik maakte weer havermout met fruit. Nu met nectarine en wat bessen uit de vriezer. Wat een traktatie.


Toen Maria arriveerde, zijn we met z´n drieën hard aan de slag gegaan voor de fair. Er waren nog zóveel losse eindjes! Willem ging wisselgeld halen bij de geldautomaat in Ridderkerk. Hij reed meteen nog even door naar de verpakkingsgroothandel  in Barendrecht voor iets wat we tekort kwamen. En daarna nog langs van Os in Papendrecht voor appeltappen. 

We zaten hierdoor wat later aan de koffie. Tijdens de koffie werd er ook weer druk overlegd over alles wat er nog moest gebeuren.

Willem ging computerwerk doen: handleidingen vormgeven, producten in de shop zetten en nog veel meer. Maria en ik gingen inpakken, opruimen, organiseren, sorteren. En langzaam maar zeker kwam er toch heus orde in de chaos en konden aan het eind van de dag de pakjes weer naar de post. Dat ging Willem fijn voor ons doen.


Hij nam meteen de prijskaarten mee terug, die voor ons klaarlagen. Wat zijn ze mooi. Leuk hoor!


Maar nu was het weer genoeg geweest. Ik moest snel gaan eten koken, want ´s avonds vierde Koos zijn verjaardag en daar wilden we kwart over 7 voor wegrijden. We zouden namelijk Jan nog oppikken in Papendrecht en ook nog een BBQ-schotel ophalen.

Ik vind het leuk om zoveel mogelijk uit de tuin te eten en had ´s morgens al bedacht, dat ik hartige taart zou maken. Ik gebruikte hiervoor een paar wortels, een courgette, m´n eerste struikje broccoli, een hand basilicum en wat stengels bieslook. Aan groente kwam daar verder nog een rode ui bij.

Ik gebruikte filodeeg, wat ik nog in de kelder had liggen. Ik had dat in februari bij de Turkse supermarkt gekocht en had er nog nooit mee gewerkt. Ik gebruik altijd filodeeg uit de vriezer. Het leek me wel gemakkelijk, vers filodeeg. Toch viel dat een beetje tegen. De lappen waren nogal bros en brokkelig. Niet meteen voor herhaling vatbaar, ook al is het taartje verder prima gelukt.

Ik bakte de groenten een beetje aan in de koekenpan. Er gingen lekker wat kruiden door: wat kerrie, wat chilipeper en wat ras el hanout. En natuurlijk de verse kruiden uit de tuin en zout. Ik roerde wat eieren (van onze eigen kippetjes) en een half pakje houdbare slagroom door elkaar.  De groenten gingen in de met deeg beklede vorm. Daarna goot ik het eimengsel erover en schoof de taart in de oven. 

Oh, wat hebben  we heerlijk gegeten!




We hadden daarna een gezellig avondje bij Koos en zo kwam er weer een ontspannen einde aan een buffeldag :-).