donderdag 20 juli 2017

Zomervakantie 2017, dag 11; uit en weer thuis

We hebben een fijne dag gehad. Al met al zijn we maar anderhalve dag weggeweest, maar het voelt als een complete vakantie. En dat is fijn, want nu voelen we ons opgeladen om onze taak weer op ons te nemen.

We werden vanmorgen al vroeg wakker van een onweersbui, maar zakten daarna weer in slaap. De bedden lagen heerlijk. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik ons eigen bed ook altijd heerlijk vind. Maar je merkt wel het verschil tussen fijne boxsprings met dikke matrassen en ons 15 jaar geleden tweedehands gekochte bed, met dunne matras en 30 jaar oude dekens. De hotelbedden voelden heel luxe. We zetten ze maar op ons verlanglijstje :-).

We sliepen voor ons doen lang uit, tot ná achten. Toen vonden we het welletjes. We hadden zin in het ontbijt. Zo´n ontbijtbuffet is het allerleukste van een hotelovernachting, vind ik! We hebben gezellig zitten smikkelen.

We konden tot 13.00 uur in het hotel blijven. Dat was onderdeel van de gratis upgrade, die we bij de boeking kregen. Ik had bij het boeken eerst rechtstreeks op de site van Van de Valk gekeken, maar vond dat veel te duur: een overnachting met ontbijt voor twee personen voor 130,00! Al surfend vond ik dezelfde kamer via Hotels.nl voor 85,00 met daarbij een gratis upgrade naar een ruimere kamer én de mogelijkheid tot laat uitchecken. Leendert vertelde, dat je, als je ná 18.00 bij het hotel aankomt om voor dezelfde nacht te boeken, je zelfs nog 50% korting krijgt. Je moet het maar weten (en het risico willen nemen, dat er niets beschikbaar is).

Maar van het late uitchecken maakten we geen gebruik. We hadden het wel gezien op onze kamer. Hoe heerlijk rustig het ook was. Het uitzicht was trouwens ook mooi, ook al was dat vanmorgen een stuk minder, doordat het grijs weer was.


We wilden de stad (Zwolle) in. Eigenlijk wilde ik graag wat kleren voor mezelf kopen. Ik heb deze zomer zegge en schrijve één jurkje van 15,00 bij de Hema gekocht. En vorig jaar zomer ook alleen maar 1 vest en een shirtje. Ik dacht, dat ik zó een paar jurkjes bij elkaar zou shoppen. Maar dat was fout gedacht. Op de één of andere manier vond ik niet wat ik zocht. Kan ook zijn, dat ik gewoon niet in de stemming was om kleding te kopen, hoor. Het was ook niet erg. Ik doe het wel met wat ik heb. Zo lang duurt de zomer ook niet meer ;-).

We vonden het evengoed leuk om in de stad te zijn. Ik heb me alleen heel erg verbaasd over het e-nor-me horeca-aanbod daar. Echt niet normaal. Die hele binnenstad is bijna één groot terras. En daar hadden we nu net niets te zoeken, want we zaten allebei nog vol van het royale ontbijt. Dat was genoeg om meteen als lunch te dienen.

Op een gegeven moment waren we het slenteren moe. We bedachten om naar Waanders in de Broeren te gaan, de beroemde boekhandel in de Broerenkerk, waar we al eerder waren geweest. We wilden daar een bakkie koffie drinken en meteen wat uitrusten.

We vonden een plekje aan de leestafel. Gezellig! Willem nam cappucino en ik koos espresso. Mmm, wat een lekker bakkie!!

Terwijl Willem nog een poosje bleef zitten, zocht ik de hoek van handletterspullen op. Leuk om te kijken. Ik heb alleen niets gekocht. Kijken, kijken en niets kopen ;-).

Het weer knapte intussen op en we hadden genoeg van de stad. Langer slenteren was ook geen optie ivm mijn bekkenpijn. We besloten de tomtom op ´snelwegen vermijden´ te zetten een vast een stuk richting huis te rijden. Je komt dan langs de mooiste plekjes van Nederland!






En zo kwamen we uiteindelijk in Harderwijk terecht. Het liep al tegen het einde van de middag. Tijd om nog even de benen te strekken. We parkeerden de auto op een parkeerplaats waarvan de slagbomen kapot waren, zodat dat mooi gratis was en liepen op de bonnefooi het oude stadscentrum in. Wat mooi!




Door een poortje in de oude stadsmuur zagen we het Veluwemeer en zochten daar een bankje op. We genoten van de zon, het uitzicht, de wind langs onze hoofden, een hond die kwam zwemmen, vogels in het riet, zwanen op het water, elkaar.




Net voor een flinke bui losbarstte, zaten we weer in de auto. Op weg naar huis. We verlangden weer naar de kinderen. Onze vakantie zit er weer op! Dankjewel Willem, voor dit fijne Moederdagkado!!