dinsdag 11 juli 2017

Zomervakantie 2017, dag 2

Vandaag voelde ik me een stukje sterker dan gisteren. Wat fijn is dat! Mijn uithoudingsvermogen is nog niet ´je van het´, maar ik maak me er niet zo druk om. Het is fijn dat het vakantie is. Dat helpt om toe te geven aan de vermoeidheid en mijn behoefte aan rust.

Ik stond deze morgen om 6.00 uur op. Aanvankelijk alleen maar om Hans roepen en de was te sorteren. Daarna zou ik terug gaan tot kwart over 7. Maar toen ik eenmaal een beetje ronddrentelde, voelde het fijn. Het is dan ook altijd mijn lievelingsuurtje van de dag: de stilte van de vroege morgen. Ik besloot daarom op te blijven en al mijmerend liet ik mijn handen gaan. Ik draaide aan mijn appelschilmachientje en vulde mijn droogoven met appelringen om te drogen. Er was een mevrouw die al meer dan een week op haar bestelde appelringen wachtte. Dat is me nog nooit gebeurd! Ik wilde proberen om in elk geval vandaag deze bestelling de deur uit te doen. Iets wat me inderdaad is gelukt. Want vanmiddag gingen de appelringen op reis :-).


Om kwart over 7 wekte ik Willem met ontbijt op bed. Heerlijke havermout met rozijnen, roomboter en honing. Mmm! Daarna heb ik een poosje gelummeld tot tegen half 10. Tijd om samen met Maaike en Maria aan de slag te gaan.

Met z´n drieën hebben we in de garage gewerkt. Er staan inmiddels TWEE grote dozen troep klaar om naar de stort te brengen. Heerlijk hoor :-). Toen we elkaar een beetje in de weg gingen lopen, heb ik Maaike gevraagd m´n servieskast in de was te zetten en zelf ging ik achter de strijkplank. Zittend. Dat wel. Maar toch! Na anderhalve week niet strijken kreeg ik dan ook wel ontwenningsverschijnselen, hoor ;-).

Maria poetst in de garage

Maaike gaat de kast in de was zetten en schermt de muur af
Na twee uurtje was het genoeg. Er was weer lekker wat gedaan!

Opgeruimde kastjes met glaswerk voor jam voor de shop, etc.



Maaike vertrok naar haar vriend om iets leuks te gaan doen. Maria ging met mij mee. We gingen de volle auto leegmaken: fustkratten naar mijn broer, glas naar de glasbak en kringloopspul naar de kringloopwinkel.

een auto vol spullen die fijn mijn huis uit gingen!
We gingen bij de Kringloopwinkel nog even naar binnen. De laatste tijd waren er nogal wat glazen gesneuveld. Die wilde ik even aanvullen. Maria kocht meteen kampeerbestek en een bordje voor als ze over een paar weken gaat kamperen met vriendinnen. Ik scoorde nog een mooie botervloot. Van zo´n ouderwets oma-servies. Mijn boerenbont botervloot mist al jaren z´n deksel en verder is het moeders mooiste nu ook echt niet meer met allemaal stukken eraf. De nieuwe vloot is dus een aanwinst. Ik had al afgerekend, toen ik achter de kassa een stevige boekenkast ontwaarde. Een prima kast voor in m´n shop, om ook het allerlaatste stukje muur te benutten. Ik belde naar huis met de vraag, of Jan even wilde meten. Jawel! Deze kast ging passen! Ik kocht hem. Zaterdag kunnen we hem ophalen. Ik verheug me er al op.

Toen we thuis kwamen was het weer uit met de pret. Ik was te moe om te lunchen en ben zó in bed gestapt. Maria verraste de jongens met een broodje knakworst.

spelletjes met en spelletjes tegen elkaar
Op de achtergrond de glimmende servieskast!
Maria heeft hem vanmiddag uitgewreven.

Na mijn dut maakte ik een nieuwe voorraadje Lamme Teun (advokaat) voor in de shop en ik maakte de bestellingen klaar. Ik bracht ze meteen weg naar de post en had toen ruim de tijd om eten te koken. Die tijd had ik nodig, want mijn snelheid lag er alweer uit. Het is echt dealen met de beschikbare energie. Maar goed.

Vanavond zijn Willem en ik samen op familiebezoek geweest. Dat was fijn, dat dat toch weer kon. Ook is het fijn om te genieten van kleine dingen. Een lief appje, een meelevend mailtje, de bos bloemen die Hans vorige week voor me kocht en die zo mooi op de piano staat, de trompetbloemen die bloeien en waar de bijen zo dol op zijn...