zaterdag 14 september 2019

De weekuitgaven

Wij hadden vandaag een volle dag.

Vanmorgen was er de begrafenis van iemand uit onze gemeente.
En vanmiddag zijn we naar Willem z´n zus gegaan om daar te helpen met de tuin opknappen. Hans was daar vanmorgen al met twee maten begonnen. En Henk was ook mee. Vele handen maken licht werk. Aan het eind van de middag was de klus geklaard. De tuin was helemaal leeg getrokken, er waren schuttingen gezet en er was gras ingezaaid. Het ziet er allemaal weer netjes uit.







Aan het einde van de middag gebeurde er nog een ongelukje. Hans sloeg de achterklep van zijn auto dicht, maar zijn middelvinger zat er tussen. Hij heeft zo´n klep, die zichzelf dichttrekt. Hij gaf een brul en op hetzelfde moment kreeg hij het voor elkaar zijn vinger er tussenuit te krijgen. Willem en ik renden op het gebrul af. Ik zag het al snel en even vreesde ik, dat Hans z´n vingertop eraf was. Die zat er nog aan en dus riep ik: ¨Koelen! Naar de kraan.¨ Hans rende naar de keuken, ik er achteraan. Terwijl Hans zijn vinger onder de kraan hield, zag ik dat hij van z´n stokje dreigde te gaan. Ik schoof snel een kruk bij, zodat hij kon zitten. Dat hield hij een poosje vol, maar dreigde vervolgens van de kruk te vallen. Dus is hij met zijn rug tegen de muur op de grond gaan zitten. Het was even hectisch: een bak met water om z´n hand in te doen, koud water om op te drinken, een koude washand op zijn hoofd, paracetamollen....Heel langzaam kwam er weer wat kleur op Hans z´n gezicht. Maar hij was verder wel uitgerangeerd.

Gelukkig was het werk bijna af. We veegden de laatste rommel op en daarna is Willem in Hans z´n auto naar huis gereden. Gelukkig heeft  Willem ook een rijbewijs voor een grote aanhangwagen. Hans stapte bij hem in. Ik schoof in Willem z´n auto en nam Henk mee. Zo kwam alles toch nog goed.

Toen we thuis kwamen, waren de kleinkinderen er. Koos was een dagje met ze op stap geweest. Als afsluiter mochten ze blijven eten. Altijd feest :-).

Nu ben ik best moe. Ik tik nog even de weekuitgaven in. Deze maand is mijn back-to-basic-maand en ik geef alleen uit wat nodig is. Vandaag zijn er een paar uitgaven teveel gedaan. Maaike haalde pedaalemmerzakken, die ik juist van de week al gekocht had. Niet erg. Daar doen we nu wel een poos mee. Ik gebruik ze alleen in het afvalemmertje in de douche en ik doe er soms brood mee in de vriezer. Ook kocht Maaike snacks voor bij de patat, die ik nog voldoende op voorraad had. En een zak friet, terwijl we nog voldoende zelfgemaakte friet van vorige week in de vriezer hadden. Allemaal goede voorraad en dus geen man overboord.

Dit ging er uit de portemonnee:

Groentekraam: 30 euro (voor twee weken)
Drogisterij van Zessen 30,95 collageenpillen (op aanraden van een lezeres; het zou helpen bij bekkenpijn)
Kringloopwinkel 10,50 stofzuiger (voor in ons nieuwe huis, om te klussen), koffiekopje, au bain marie pannetje
Lidl 9,33 3 kuipjes margarine, 1 zak chips, 5 kilo uien, 2 rollen pedaalemmerzakjes
AH 18,08 3 melk, 2 kilo jong belegen kaas
AH 7,43 zak friet, 1 1/2 kilo bonen, pedaalemmerzakken, loempia´s, mini-snacks
Totaal: 106,29