woensdag 4 september 2019

Eten uit de voorraad

In de vakantie hebben Willem en ik elke doordeweekse dag samen ontbeten. Op bed! Lekker een kommetje havermout smikkelen en de tijd nemen om samen de dag te beginnen. De rest van het gezin was dan óf al naar het werk, óf sliep uit vanwege véél te laat naar bed gaan. Zelf houd ik ervan om óók in de vakantie in mijn ritme te blijven. Gewoon vroeg op dus. En dan om een uur of 7 (als ik er al een paar uurtjes op heb zitten) Willem wakker maken voor het ontbijt.

Vandaag was het gedaan met de ontbijtjes voor twee. Voor Jan en Henk begon het schoolleven weer. En dat betekent: ontbijten met de schoolkinderen. Braaf dekte ik om kwart voor 7 de tafel: zelfgebakken brood, pot thee, lege brooddozen om te vullen...

En daar ging dan onze laatste brugsmurf. In een najaars-ochtendzonnetje.


Niet veel later vertrok ik zelf ook richting school. Henk doet Cluster IV-onderwijs en zijn school hield in een kleine setting de jaaropening, waarbij 1 ouder aanwezig mocht zijn. Omdat Willem al aardig door zijn vrije dagen heen is, ging ik.

Toen ik bij school aankwam, was Henk al gearriveerd. We liepen samen naar de kantine, waar de jaaropening was. Het thema was ´Gehoorzaamheid´ en het Bijbelgedeelte waar de overdenking over ging, was de geschiedenis van de koperen slang (Numeri 21). Dat sloot mooi aan op de preek van zondagavond, waarbij het Bijbelgedeelte uit Kronieken aan de orde kwam, waar óók over die koperen slang wordt gesproken (waar koning Hiskia hem vernielt, omdat er afgoderij mee bedreven werd).

Na de jaaropening liep ik nog even mee naar boven, naar het lokaal, waar Henk dit jaar les krijgt. Zijn juf ken ik al langer, want daar kreeg Jan ook les van, toen hij nog op de Cluster IV zat. Hopelijk gaat Henk het net zo naar zijn zin krijgen, als Jan het had, op deze school!

Thuisgekomen waren Maria en Gerwin al hard aan het inpakken voor de webshop. Er was een enorme waslijst af te werken. Het fijne was, dat ik met hun hulp mijn handen vrij had om eens lekker door de bovenverdieping te jakkeren. Het is zó fijn, als je even een paar uurtjes ongestoord dóór kunt gaan! Toen het lunchtijd was, zagen de slaapkamers er uit als hotelkamers: opgeruimd en met strak opgemaakte bedden :-).

Vanmiddag werkte ik aan de webshop. Er moest heel veel uitgepakt, geprijsd en in de schappen gezet worden. De hele gang kwam leeg. Hoe fijn is dat! Terwijl Gerwin de pakjes naar de post bracht, had ik mooi de tijd om een kadootje voor kleinzoon Marinus te kopen. Die vierde vandaag zijn verjaardag. Zes jaar is hij alweer! Hij is dus gestart in groep 3 en gaat lezen leren. Zo leuk! Hij kreeg een stoere fiets voor zijn verjaardag.



De maaltijd werd geheel uit de voorraad samengesteld. We geven deze maand immers zo min mogelijk uit. Maar met restanten creëer je vaak de lekkerste dingen!

We aten gegrilde groenten. Hiervoor gebruikte ik drie courgettes, een paar uien, een halve bol knoflook, een rimpelige zoete aardappel, een bakje cherrytomaatjes en een pakje gekookte bieten. Ook maakte ik meteen maar het zakje gerookte spekreepjes (bijna) op, wat al een dag of 10 over de datum was. Niets mis mee. Olijfolie en grof zeezout erover en wat Italiaanse kruiden.





Ik bakte aardappels van overgebleven gekookte aardappels van eerder deze week. Steeds als er een (paar) aardappels over zijn, doe ik ze in een schaal in de koelkast. Ik had nu een mooie portie om te bakken. Lekker in olijfolie en een klont roomboter. Mmm!




Het toetje kwam ook helemaal uit de voorraad. Ik had nog twee potten peren op siroop staan. Volgens mij heb ik die minstens drie jaar geleden geweckt. Maar dat maakt niet uit. Ik diepte nog een chocoladeletter op. Die koop ik altijd ná de Sint voor een habbekrats en dan heb ik  er een jaar lang lol van. Officieel was die letter al een half jaar over de datum. Maar ook voor die letter gold: niets mis mee. De peren gingen in schijfjes in schaaltjes. Ik gebruikte uiteindelijk maar 1 pot, want we waren maar met z´n zessen. De letter smolt ik au bain marie en schepte de saus over de peren. Wat discodip erover en smullen maar.



Vanavond na de verjaardag heb ik niet veel meer gedaan. Het was een lange dag met veel werk en helaas bekkenpijn. Tijd voor rust dus!