maandag 5 juli 2021

Afmaken en opmaken

Een klus beginnen is een ding. Maar een klus afmaken is ook een ding. Vorige week zondag stortte de kledingkast op de jongenskamer in elkaar. En omdat die niet meer te repareren was, moest er iets anders komen. Dat was een mooi moment om het opkalefateren van de jongenskamer tot ´inhaalslag´ te benoemen.

Maria en ik waren al een paar keer lekker bezig geweest op die kamer. De nieuwe kast stond en was ook al netjes ingericht. Maar verder was het nog een rommeltje. Er stonden nog delen van de oude kast. De nieuwe roede voor hangkleding hing nog niet aan de muur. En de kledingkast, die nog goed was, had weliswaar een nieuwe plaats gekregen, maar was een bende. Alles wat even een plaatsje nodig had, hadden we op en in die kast gelegd.

Vrijdag hing Willem de nieuwe roede op en zaterdagochtend besloten Maria en ik de inhaalslag helemaal af te maken. 

We demonteerden de restanten van de oude kast en voerden die af. Willem was zo lief, om er later die dag mee naar de vuilstortplaats te rijden. Dat was fijn!

We hingen Hans z´n kleding op allemaal dezelfde hangers aan de nieuwe roede. We keken daarbij meteen, of er kleding bij was, die weg kon. Ook de hangkleding van Jan en Henk keken we na en die ging óók op nieuwe hangers. De kleding hangt in de oude kast, die bleef.

In de ingestorte kast hing en lag niet alleen kleding, maar ook andere spullen van de jongens. Toiletartikelen, broekriemen, schoenen enzovoorts. Al die spullen liepen we na en sorteerden we. De jongens kregen hiervoor elk één of twee vakken in de kast en een deel ging in de bedlades. 

Om het af te maken verschoonde ik alle drie de bedden en Maria sleurde de stofzuiger over de vloer en door de bedbakken. 

We maakten de klus hélemaal af en dat was wat de jongens hier ´heel satisfying´ noemen :-).




´s Middag heb ik in de tuin gewerkt. Ik wiedde de moestuin en de bloemenpunt. Voor het einde van de middag was er regen opgegeven. Maar voor de zekerheid besloot ik toch alles te begieten. De laatste weken lijkt het overal te regenen, behalve bij ons. Althans, de hoeveelheid neerslag is steeds maar heel klein. Het was warm, maar bewolkt en ik durfde het daarom wel aan om op de dag te gieten en niet te wachten, tot de zon onder was. Het kon maar vast gedaan zijn.

Steeds liep ik met twee gieters van 10 liter heen en weer van de Graaf naar de tuin en weer terug. Toen ik helemaal klaar was, zag de tuin er werkelijk als een plaatje uit. Het was echt genieten!

Dat genot duurde echter niet lang. Om een uur of half zes begon het hier te plenzen, zoals we dat nog niet eerder hadden meegemaakt. Er zat ook hagel tussen. In een paar minuten tijd was de tuin veranderd in een kolkende watermassa. Er viel zóveel water, dat de houtsnippers op de tuin begonnen te drijven. Ze dreven naar de straatkolk, die dreigde te verstoppen. 

Terwijl Willem zich met die straatkolk bezighield, ontdekte ik, dat er water de kelder in droop. De bakken voor de kelderraampjes stonden zó vol, dat het water over het kozijn begon te stromen. Met in één hand een paraplu en in de andere een tupperware bak, begon ik die bakken leeg te hozen. Wat een chaos zeg!! Nou ja, niets aan te doen. 

M´n tuin heeft echt een optater gehad en lag er ook vandaag nog maar sneu bij. Ik moet er van de week maar eens wat extra tijd voor zien te vinden, om hem weer op te knappen.

Vandaag kwam ik daar niet aan toe. Het was druk in de webshop en verder was het gewoon maandag, de eerste werkdag van de week: rommel opruimen, wassen, koken, brood bakken, het hele riedeltje kwam weer voorbij.

Vanavond hebben Willem en ik een wandeling gemaakt met Ciara. Het was fijn in de avondzon. We hebben daarna ook nog buiten koffie kunnen drinken. Wat knap je altijd op van de buitenlucht.

Ik had daarna weer energie om nog een klein klusje aan te pakken. Iets ópmaken. Net zoals áfmaken belangrijk is, is ópmaken ook belangrijk. We hadden vanavond broccoli gegeten en ik had de stronken bewaard om er een soepje van te maken. Er lagen ook twee rimpelige oranje paprika´s in de koelkastlade. Genoeg voor een lekker groentensoepje.


Ik fruitte een ui en een paar teentjes knoflook in een beetje olijfolie. Er kwam een liter groentebouillon bij. Daarna voegde ik de in stukken gesneden broccolistronken en de paprika´s toe. Voor de smaak nog wat maggiplant uit de tuin. Ik kookte de groente gaar en zette de staafmixer in de soep. Op het laatste kieperde ik wat achtergehouden stukjes paprika erin en knipte er wat selderijblad boven. Mmm. Wat lekker. Eigenlijk een werkje van niets en die kostelijke groente hoeft niet weggegooid te worden.