donderdag 8 juli 2021

De vlag hing uit!

Eerst werden er weken afgeteld. Toen werden er dagen afgeteld. En vandaag was het eindelijk zover! 

Voor Henk begon de zomervakantie!

Nog één keer fietste hij naar school. In zijn tas geen zware boeken, want die had hij gisteren al ingeleverd. Hij nam alleen kadootjes mee voor zijn twee juffen. En z´n broodtrommel met boterhammen met kokosbrood. Die boterhammen kwamen trouwens onaangeroerd weer terug, want de kinderen waren getrakteerd op patat van Bram Ladage!

Kwart voor één stuurde Henk een appje:


Mam

De vlag kan opgehangen worden.

Ha, ha. Dat had ik steeds gezegd, als Henk aan het ontbijt de dagen af zat te tellen: ¨Als je vakantie krijgt, hang ik de vlag uit.¨ En wat je beloofd hebt, moet je doen, hè. Bij ons hing dus vandaag de vlag uit!




Heerlijk hoor! Ik heb er altijd erg van genoten, als de kinderen vakantie kregen. En ook nu het nog maar om één kind gaat, vind ik het een heerlijk idee. Lekker 8 weken lang geen gestress. Geen stress om op tijd van huis te gaan. Geen stress vanwege toetsen. Geen stress vanwege huiswerk. Geen boekverslagen. Geen kapotte fietsen. Geen gezeur over regen of wind of kou.

Dat moest natuurlijk gevierd worden. En dus bakte ik een flinke stapel pannenkoeken. Lekker!


Vanavond heb ik de hele avond in de tuin gewerkt. Wat was het een heerlijke avond! Sowieso was het ook een heerlijke dag. Na al die regen en wind en wolken en lage temperaturen, nu lekker een zonnetje en warmte. We hebben alle koffiepauzes fijn buiten gezeten.

De tuin ligt er weer stralend bij. Alles is gewied en ik plantte een rij bietjes een een aantal slaplantjes uit. Alles zelf opgekweekt. Zo leuk! Vanmiddag ben ik nog even bij de Boerenbond langs gegaan en kocht 3 witte spaanse margrieten en 2 oranje plantjes, waar ik de naam niet van weet. Die planten kregen een plaatsje in de bloemenpunt. 

De hele tuin is weer begoten en de tomaten zijn opgebonden. Het was een feestje om zo bezig te zijn. Al voel ik nu wel mijn rug en nek. Dat komt van het sjouwen met de gieters water, denk ik. Tijd om lekker te gaan uitrusten. 

Er moet er nog één thuiskomen. Daar wacht ik nog even op. De meisjes zijn weg. Die hebben samen met Trijnie een zussen-uitstapje, inclusief een nachtje weg. Echt raar en kaal, zo zonder de meiden. Zit ik hier met vijf mannen ;-).

Morgenochtend kunnen Willem en ik gezellig samen ontbijten. Voor de jongens die werken heb ik vanmorgen porties brood gesneden en ingepakt. Die liggen nu in de vriezer en ze kunnen zo elk hun eigen pakje meenemen. Lekker handig. 


Willem en ik houden het op havermout of yoghurt met muesli. Dat is meestal ons ontbijt, als we samen zijn. Als we met het gezin aan tafel ontbijten, eten we eigenlijk altijd brood. Ik ben er klaar voor. Voor de vakantie-modus ;-).