maandag 19 juli 2021

Verrassingen, bloemen en aftellen

Zijn jullie ook altijd zo nieuwsgierig naar wat er in de brievenbus zit? Wij hebben zo´n brievenbus op een paal aan de weg. De postbode komt meestal laat in de middag en dan neemt Hans de post mee naar binnen, als hij thuis komt uit zijn werk.

Vaak is het niets bijzonders. Gewoon een enkele factuur (de meeste gaan tegenwoordig wel online), een blauwe brief, of iets dergelijks. Leuker is het al, als er een trouwkaart of geboortekaartje bij zit. Maar het allerleukste is wel een kaartje of brief van fans. Die zitten er ook regelmatig bij. 

Soms zitten er zelfs kadootjes bij, bijvoorbeeld bloemenzaad, of een tijdschrift of boekje ofzo. Vorige week werd ik verrast met een schattig boekje met breipatronen. Er staan ook verschillende sokkenpatronen in. Mijn handen jeuken om iets nieuws op de pennen te zetten. Maar eerst wil ik de gordijntjes af hebben, die ik aan het haken ben. Ze zijn bijna klaar en Willem heeft zaterdag alvast een roede en ophangdingesen gekocht.

Behalve dat leuke boekje wat over de post kwam, werd ik vrijdag nòg een keer verrast met een boekje.  Een tijdje geleden belde een mevrouw, of ze in de zomer misschien bij ons op het terras de lunch kon gebruiken met de fietsclub. Ze organiseert elk jaar een uitstapje. Maar de horeca was toen nog dicht en ze was op zoek naar een gelegenheid, waar de mensen van de club even hun boterham op konden eten, waar ze even konden uitrusten en naar het toilet gaan. De club bestond veelal uit mensen van in de zeventig, maar er zaten ook goeie tachtigers bij. Ik hoefde er niet lang over na te denken. Natuurlijk mocht dat!

Vrijdag was het zover. Er zouden 15 mensen komen. Ik sopte de witte kuipstoeltjes af en plantte zoveel mogelijk kussens in de stoelen.  Ze gingen in een wijde kring om de tafel. Daarna zette ik koffie en thee, zette een fles koud water en een fles boerenmelk op tafel. Precies op tijd stond alles klaar. Wat een gezelligheid! Terwijl er snel een aantal e-bikes aan de stroom gingen, zakten de mensen van de fietsclub lekker in de stoeltjes en smikkelden hun lunch op.

Zelf lunchten wij binnen, in de huiskamer. Na de lunch mengde ik me in de club. Ik had afgesproken om een demootje spinnen te geven. Het spinnewiel ging dus ook mee naar buiten. Het gesprek kabbelde voort over spinnen, handwerken, de wonderpan en dat soort onderwerpen. Intussen snuffelden er ook mensen rond in de webshop en was het toilet druk in gebruik. 

Toen de lunch- en rusttijd om was, kreeg ik zomaar een kado overhandigd. Een boekje, wat wat mij betreft een Kunstwerk met een hoofdletter mag heten. Wat geweldig! Een handgemaakt boekje over mijn grote hobby: bijen houden. De mevrouw, die het gemaakt had, had allerlei foto´s van m´n blog geplukt en die in het boekje verwerkt. Elke bladzijde is bijzonder en verzorgd tot in het kleinste detail. Het is echt prachtig!



Het boekje heeft een plaatsje bovenop de boekenkast in onze slaapkamer gekregen. Leuk om zo eens aan iemand te laten zien, die geinteresseerd is in bijen houden!

Mijn bijen doen het dit jaar matig. Eerst was daar de late, strenge vorst in februari. Toen een koud en nat voorjaar. Ze hebben daar echt van moeten herstellen. Verder is er hier in het boerenland niet zo heel veel dracht. In elk geval niet zoveel als in Alblasserdam, waar bijvoorbeeld veel kastanjebomen en lindebomen staan en er ook veel tuinen zijn. We wonen nu nogal in het buitengebied. Ik ben daarom heel blij, dat de bermen tegenwoordig niet meer helemaal gemaaid worden, maar alleen een strook langs de weg. Nu blijven er veel bloemen behouden, die belangrijk zijn voor bijen, vlinders en allerlei insecten.

Op dit moment staat de berenklauw hier volop in bloei. Niet die reuze-berenklauw, maar de gewone. En ik zag daar enorm veel bijen op zitten. Ik heb nagekeken, of deze bloem een goede drachtplant is. Qua stuifmeel is hij middelmatig. En qua nectar is hij eigenlijk alleen van belang, als hij in een vochtige omgeving staat. Nu dat staat hij hier! Overal langs de Graafstroom is hij te vinden! Ik bof dus. Of liever: mijn bijen boffen! 

Behalve berenklauw, staan er ook in de hoog-zomer zoveel mooie bloemen in bloei! In de natuur, maar ook in mijn tuin. Wat geniet ik ervan!






En verder zijn we aan het aftellen. Willem moet nog drie dagen werken. Donderdag om 17.00 begint zijn vakantie! Wat kijken we ernaar uit! Ook al blijven we gewoon thuis en zullen we wellicht allerlei klusjes ter hand nemen. Gewoon het idee, dat even de werkdruk van de ketel is, is zo fijn!