woensdag 7 juli 2021

Raar

Vandaag is Koos jarig. Het is zijn laatste verjaardag thuis, want hij hoopt in oktober te gaan trouwen. Hij is echter de grote afwezige vandaag. En dat maakt, dat het maar een rare verjaardag is ;-).

Iedereen heeft zo zijn of haar eigen ochtendritueel.  Dat van Koos is erg voorspelbaar en vooral ook erg kort. Tussen het moment, dat ik hem uit zijn bed hoor stommelen en het moment, dat hij wegrijdt zit slechts enkele minuten. Hij heeft altijd alles klaarstaan en ontbijt niet. Het enige woord wat hij zegt is een onduidelijk en binnensmonds ´Goedemorgen´. 

Vanmorgen ging dat niet anders. En nog voordat ik me realiseerde:  ¨O, daar is Koos. Hij is jarig. Ik feliciteer hem.¨ was hij al verdwenen!

Ik appte hem later: Hé Koos, had je er eigenlijk wel erg in, dat je jarig bent. Appt hij terug: Ik dacht er eigenlijk in de auto pas aan. Ha, ha. 

Ik heb hem verder vandaag nog niet gezien of gesproken, want hij is nog niet thuis. Nou, als dat geen rare verjaardag is!

En dan nóg iets raars, van nóg een ´raar kind´: Dat is Jan. Die is dus vandaag serieus naar school gegaan om zijn examen Wiskunde over te doen. Hij had daar namelijk ´maar´ een 8,9 voor en dat kan beter ... Maar meer nog dan om het cijfer, wilde hij gewoon de ervaring hebben van een LEUK examen Wiskunde doen. Die ervaring heeft hij inmiddels opgedaan. Hij was ruim voor tijd klaar en heeft alle opgaven fluitend kunnen maken. Als hij een hoger cijfer heeft gehaald, dan een 8,9 krijgt hij een nieuwe cijferlijst. Het heeft verder geen invloed op zijn diploma en de uitreiking, die DV vrijdagavond plaatsvindt. 

De dag was verder tamelijk druk. Er was was (natuurlijk. Ik was, dus ik ben :-)). Het was druk in de webshop. Ik deed mijn wekelijkse rit naar de molen in Rotterdam voor de meelbestelling. Het was erg druk op de weg en ik deed er best lang over. Op de terugweg ben ik meteen doorgereden naar Sliedrecht om Koos zijn trouwpak op te halen. Dat was vermaakt en hing klaar, samen met een broek voor Jan en een broek voor Henk, die ook vermaakt waren. 

Vanavond heb ik in de tuin gewerkt. 



Zaterdag was de boel compleet verregend en dus had ik wel het één en ander op te kalefateren. Ik heb alleen de bloemenpunt gedaan. De moestuin hoop ik later deze week te doen. Ik had wat boerenorchideeën staan, die het helaas niet overleefd hebben. En de zonnebloemen hebben ook een flinke optater gehad. Niet eens zozeer van de regen van zaterdag, maar meer nog van de wind van gisteren. Maar goed. De boel ziet er weer redelijk netjes uit. 



En de open plekken komen nog wel vol. Ik had een paar weken geleden nog van iemand bloemenzaad gehad, wat veelbelovend opgekomen is. Het zijn 8 planten Gazania. Ik kende die plant niet. Het zijn planten die goed tegen droogte kunnen. Eén deel van de bloemenpunt is behoorlijk zanderig. Hopelijk het perfecte plekje voor de Gazania.

Verder heb ik ook Drakenkop gezaaid. Ook die bloem kende ik niet. De zaailingen zijn nog iel. Maar dat geeft niet. Over een poosje plant ik ze uit en dan zien we wel wat er van terecht komt. Er staat ook nog wat tegoed op de bon van de Boerenbond, die ik voor moederdag kreeg. Ik ga kijken of ze daar nog wat leuks hebben om wat gaatjes op te vullen. 

In de moestuin zag ik de eerste paarse cherrytomaatjes! 

Hoe leuk is dat! Ik ben benieuwd, wanneer ik de eerste kan oogsten en hoe ze smaken. En binnenkort kan ik de eerste bieten ook oogsten. Wat een feest! Ik voelde me helemaal tot rust komen, toen ik vanavond in de aarde aan het wroeten was :-).