woensdag 23 augustus 2017

Een overvloed aan groenten en fruit

Maandagmiddag heb ik m´n auto volgeladen met groenten en fruit. Een deel daarvan wordt verwerkt tot jam of gedroogd (appelringen). Maar de rest moet opgegeten worden, vòòrdat het weggegooid moet worden.

Hoewel wij flinke groenten- en fruiteters zijn, is de overvloed te groot. Ik heb daarom op Samen eten delen e.e.a. aangeboden. Daar is dit keer geen reactie op gekomen. Dus ben ik vandaag wat in mijn omgeving gaan uitdelen. Ook goed :-). Ik kwam juist gisteren een uit een tijdschrift gescheurd blad tegen, wat een poosje bij me aan de muur geplakt zat. Vanwege verdroogde plakkers, was het ergens onder op een stapeltje spullen beland. Maar de spreuk is prachtig:


Intussen wordt hier ook flink van de overvloed gesnoept. We vinden banaan op brood zó lekker. Gewoon alleen banaan, of in combinatie met pindakaas, met chocoladepasta, met een streepje honing, met chilisaus. Mmm.



Ook het toetje bestond vandaag voornamelijk uit banaan: gebakken banaan met een klodder slagroom.


En ik kookte voor 8 man snijboontjes. Mjammie. Ze waren heerlijk!


Ik had verder een van-alles-en-nog-wat dag. Vanmorgen werd ik om 8.45 met Jan op zijn school verwacht voor de jaaropening. Dat was nog haasten geblazen. Verder deed ik een rondje Papendrecht. Ik had op MP een boek gekocht en dat werd naar een Kialapunt gestuurd, anders moest ik een paar euro extra betalen. Wij hebben in Alblasserdam geen Kialapunt, dus moest ik er voor naar Papendrecht. Ben ik meteen maar even naar de Rabobank geweest, want in Alblasserdam is er geen kantoor meer. En soms moet je toch even iets fysiek regelen, in plaats van online. En nu ik toch in Papendrecht was, neusde ik meteen even bij C&A. En laat ik nu toch een leuk jurkje tegenkomen in de allerlaatste rekken van de uitverkoop. Dat was boffen.

Thuisgekomen heb ik samen met Maaike nog weer wat inpakwerk gedaan: chocoladechunks in drie smaken, zonnebloempitten en vleeskruiden. Er piepte, al inpakkend, een leuk zonnebloempittenreceptje bij me op. Dat heb ik snel even gemaakt en op facebook gezet. Voor wie geen facebook heeft, laat ik het hier ook nog even volgen:

Rooster zonnebloempitten in een droge koekenpan tot ze lichtbruin zijn. Doe er een scheutje ketjap, sojasaus of tamari bij. Roer door. En laat afkoelen. Klaar is je lekkere, hartige snack. Tel je vingers maar, voordat je eraan begint!







Vanavond kwam Dirk gezellig koffie drinken. Hij woont hier vlakbij en het is leuk als hij even aankomt voor koffie of een maaltijd. Maria had tijdens het koffie drinken hele verhalen. Zij is vandaag aan haar stage begonnen. Ze werkt in een woon-, zorgcentrum op een gesloten afdeling met demente mensen. Dat is best heftig als je nog maar 15 jaar bent en nog nooit een dement mens van dichtbij hebt meegemaakt. En ook heel leerzaam. Het was goed om te horen, hoe ze het allemaal ervaren had!

Na de koffie reden Willem en ik nog even naar de molen om mijn bestelling voor de shop op te halen en daarna naar Willem z´n moeder om haar kous uit te trekken. En zo is ook deze dag weer omgevlogen. Wat was het een fijne nazomerdag, vol afwisseling.